Viden med værdi - dit faglige forspring
1.1

Vejen til øget produktivitet og bundlinje

1. | Indledning

Produktivitets-potentialet

61 pct. Så mange virksomheder vurderer, at de inden for to år kan løfte bundlinjen med mellem seks til mere end 50 pct. i kraft af forbedret produktivitet understøttet af it. Det viser en undersøgelsen gennemført i 2012 af YouGov for EG A/S over danske virksomheders produktivitetsstatus og -potentiale. Gennemsnittet blandt respondenterne er 14 procents forbedring på bunden. Der er tale om rigtig mange milliarder kroner her, som virksomhederne på egen hånd kan hente.

Presset på danske virksomheder for at forbedre deres produktivitet har aldrig været større end nu. Undersøgelsen fra YouGov af produktivitetspotentialet viser heldigvis, at der er muligheder, også på den korte bane, og at potentialet er stort – faktisk rigtig stort.

Når du har læst denne artikel, ved du, hvordan du går til opgaven med at løfte din virksomheds produktivitet, så det rykker på konkurrenceevnen og batter på bundlinjen.

2. | Sådan bidrager virksomhederne til dansk konkurrenceevne

Dalende konkurrenceevne

Dansk konkurrenceevne er udfordret af globaliseringen. Konkurrencen fra lavomkostningslande og de nye markeder udfordrer, den økonomiske krise sætter ekstra pres på, og udviklingen i danske virksomheders produktivitet og dermed konkurrenceevne taber fart i forhold til konkurrenter fra vores største eksportlande.

Ifølge OECD har dansk produktivitet i det sidste årti tabt momentum i forhold til andre lande med et fald fra en 8. plads til en 12. plads. Den sløve udvikling i produktiviteten resulterer i svag økonomisk vækst, højere lønandelsomkostninger og dalende konkurrenceevne. Se figur 1.

Ifølge Greens Analyseinstitut planlægger hver femte virksomhed at flytte operationen til udlandet. Opfattelsen af, at danske virksomheder i stor stil var begyndt at flytte produktion tilbage til dansk jord, viste sig at være en myte baseret på meget få eksempler.

Figur 1. OECD’s oversigt over produktivitetsudviklingen viser, at Danmark i perioden 2001-2011 har tabt terræn i forhold til de fleste af de lande, vi normalt sammenligner os med.

Det giver mere og mere mening at spørge: Hvad skal vores børn leve af om 10, 20 og 30 år? Svaret er et konkurrencedygtigt dansk erhvervsliv. Det er her, grobunden lægges til vækst og velfærd i alle dele af samfundet.

Hvordan sikres danske virksomheders overlevelse og succes?

Skal man drive en succesfuld forretning i Danmark, må man som udgangspunkt leve med et højt basisomkostningsniveau. Det betyder, at andre faktorer skal ligge til grund, for at vi kan tage markedsandele. Men konkurrencen bliver stadig skarpere, og spørgsmål presser sig på: Hvordan sikres danske virksomheders overlevelse og succes?

Flytte denne debat ind i ­virksomhedernes ­maskinrum

Vejen hertil går via innovation og produktivitet. Regeringens produktivitetskommission, Dansk Industris produktivitetspanel og danske medier retter lige nu spotlyset på produktivitet – og med god grund. I EG vil vi gerne flytte denne debat ind i virksomhedernes maskinrum, fordi det er her, virksomhedernes produktivitet bliver skabt, og her den kan øges.

Vi har derfor bedt analysehuset YouGov undersøge, hvordan administrerende direktører og funktionsdirektører i danske virksomheder opfatter produktivitetsudviklingen. Undersøgelsen afslører nogle bemærkelsesværdige forhold, som vi skitserer i første del af denne artikel.

EG arbejder selv til daglig i hjertet af danske virksomheder med løsninger, der forholder sig direkte til produktivitetsudfordringen, og vi er tæt på mange forskellige brancher og virksomheder i alle størrelser. I anden del af artiklen deler vi vores konkrete anbefalinger til, hvordan danske virksomheder uden ydre afhængigheder kan løfte produktivitet, konkurrenceevne og bundlinje – og for rigtig mange virksomheders vedkommende taler vi om en tocifret procentvis forbedring af bundlinjen.

3. | Virksomhedernes produktivitetspotentiale

EG’s undersøgelse viser, at der er gode muligheder for at forbedre virksomhedernes produktivitet og bundlinje ganske markant inden for en tidsramme på blot to år. Lad os se lidt nærmere på danske virksomhedslederes egne vurderinger af deres produktivitetspotentiale:

Cirka to tredjedele af respondenterne (61 pct.) mener, at de kan løfte bundlinjen med mellem seks til mere end 50 pct. inden for blot to år, forudsat at de sætter alle sejl til i procesoptimeringen og understøtter med it. Her er tale om meget markante forbedringer.

61 pct. mener, ­bundlinjen kan løftes ­gennem produktivitets­gevinster opnået ved proces­optimering med tilhørende it-underst

Hertil og ikke længere...

Denne artikels fulde indhold er forbeholdt vores betalende kunder. Prøv Børsen Ledelse i en måned til 65 kr. inkl. moms.

Kontakt mig venligst angående Børsen Ledelse

It & Produktivitet

JA TAK, kontakt mig

 Jeg vil gerne blive klogere på Børsen Ledelse.