Viden med værdi - dit faglige forspring

Indblik: Dansk erhvervsliv møder de digitale unge II
Anders Dons
Ledelse & organisation Af
Fra sin plads i dommerpanelet ved case-konkurrencen CBS Case Competition har Anders Dons rig mulighed for at iagttage, hvad der kendetegner virksomhedernes næste generation af medarbejdere. Som CEO i Deloitte er det en viden han bruger aktivt, når han med sine medarbejdere arbejder på at skabe en organisation, der er i stand til at rumme og udnytte de kompetencer og krav, som den unge generation af problemløsere har med sig.

 Vi har spurgt ham, hvad hans virksomhed får ud af at knytte bånd til uddannelsesinstitutioner som CBS, hvad den unge generation kan lære modne organisationer, og hvorfor man ikke kommer udenom at involvere og udvikle sig, hvis man som arbejdsgiver vil tiltrække de unge.

Hvorfor medvirker Deloitte ved en konkurrence som CBS Case Competition?
Vi er dybt involveret i CBS Case Competition, fordi det giver os en unik mulighed for at lære at forstå den unge generation – at blive inspireret af dem i forhold til det, vi laver. At være partner med CBS betyder for os, at vi kommer tættere på studiemiljøet og får indsigt i, hvad fremtidens talenter ønsker af os, hvilke rammer de fungerer i, og hvordan vi som team kan arbejde sammen. Samtidig synes vi, at det er fantastisk inspirerende at komme på CBS og opleve de her hold af studerende, der leverer imponerede præsentationer, som de vel og mærke kun har haft lidt over et døgn til at løse. Stemningen omkring hele konkurrencen er så fyldt af energi, at det minder om at gå ind til et sportsstævne. De studerende er virkelig passionerede om det at lære og inspirere hinanden, men også om at konkurrere med hinanden for at komme frem til de bedste løsninger. 

Hvad kan virksomheder lære af et koncept som dette?
I Deloitte har vi taget idéen med case competition ind i vores egen organisation, og vi laver i dag case competition i forskellige forretningsområder. At løse opgaver sammen er netop én af de bedste måder at nedbryde barrierer og få områder til at arbejde sammen på. Man vinder tillid, lærer hinanden at kende og lærer at eksekvere sammen. Det er et oplagt redskab, når man skal modarbejde siloer.

Hvad tænker du, når du ser de studerendes løsningsforslag i forhold til, hvad du er vant til at se i din egen virksomhed?
Det imponerer mig, hvor stærke analyser, de formår at lave på så kort tid. Der er jo tale om virkelig komplekse problemstillinger. Og samtidig kommer de med konkrete anvisninger til en opgavestiller som TDC – det siger noget om deres talent. Det er selvfølgelig forskelligt, hvor godt de kommer igennem opgaven, men bundniveauet er højt. De er ikke så modne, når det gælder om at regne business casen igennem for at kunne dokumentere og gøre den robust, eller når de skal forholde sig til menneskelig adfærd og change-processer, som er noget af det sværeste at arbejde med. Men at lave en knivskarp analyse og anvise nogle konkrete ting, som casevirksomheden helt sikkert kan tage med hjem, det når de på et døgn.

Hvis du var 22 år gammel og skulle konkurrere med de her studerende, hvordan ville du så have det?
Jeg tror, at det ville være en hård konkurrence. Det er også grunden til, at jeg hvert år tager de fire præsentationer fra finalen med på arbejde, viser dem frem og siger: ”Se lige her, hvad der er lavet på et døgn!” For det er imponerede. Men endnu mere imponerende er det, at de studerende ikke gør det, fordi de skal. Det kommer af en interesse, en passion for at lære, dele viden og løse opgaver sammen med andre. Netop derfor er konceptet også så stærkt. Det handler ikke om, at en enkelt person sidder og regner den ud helt alene, men om at medlemmerne i et team på ganske kort tid skal komplementere hinanden for at opnå en fælles løsning.

Vi har en tendens til at sige, at de studerendes generation lever i sin egen bobbel og kun er interesseret i sig selv. Er det sådan, du oplever dem?
Nej. Når man siger, at de er mest interesseret i sig selv, så tror jeg, det skyldes, at de stiller større krav. Og det betyder også større krav til os som arbejdsgivere i forhold til, hvad vi vil med dem, og hvad vi kan tilbyde dem – også imens de udvikler og uddanner sig. Og der er de anderledes end de tidligere generationer, der var mere autoritetstro i forhold til at følge et fast mønster. Hvis de unge i dag ikke hele tiden lærer og oplever, at det, der sker omkring dem, er relevant, så vil de videre. Deres lunte er således kortere, men de er i den grad interesseret i at arbejde som teams og udvikle sig.

Så du oplever dem ikke som en udfordring for organisationen?

Overhovedet ikke. At de stiller krav, det er netop med til at udvikle organisationen. 

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat