Viden med værdi - dit faglige forspring

Sådan kommer du i hus med ønskebudgettet for 2018
Kommunikation Af ,
2017 er ved at ringe af, og inden julefreden spreder sig, så er december for mange k-folk en måned, hvor årets sidste projekter lukkes ned, og kampen om 2018 budgetterne starter. For mange står ansættelser højt på ønskelisten – men er lykken altid endnu en medarbejder? Som hjælp i julenøden kommer her en guide over, hvornår ansættelser eller ekstern support er vejen frem samt tips & tricks til at sikre et godt budget for 2018.

Danmark er sammelignet med mange andre lande fortaler for større interne kommunikationsafdelinger. Måske det hænger sammen med vores kulturarv, hvor vi også foretrækker samarbejde, løse opgaver i plenum og den flade dialogorienterede ledelsesstruktur. Gennem mit seneste årti som konsulent i ind- og udland har jeg haft mulighed for at samarbejde med et væld af organisationer, store som små, danske som internationale og i det fleste andre markeder, jeg har arbejdet i som f.eks. England, Holland, Tyskland, Spanien, Frankrig og USA, er indstillingen en anden. Her er grundinstillingen at man foretrækker mere løse ansættelsesforhold, hvad enten det så betyder projektansættelser, freelancere eller bureauer, der kobles på det mindre kerneteam i perioder fra uger til flere år. Bevæggrunden for ledelsen er altid et højt ønske om fleksibilitet og omstillingsparathed. Hvorfor binde sig en særlig spidskompetence, hvis ikke jeg ved, om det er organisationens behov for et år?

Personligt er jeg ikke sikker på, at løsningen for organisationer altid er flere fastansættelser – af flere grunde. Jeg oplever ofte, at folk ansættes til ét behov, men efter kort tid viser det sig, at behovet var ret tidsbegrænset, hvorefter den nyansatte ender som en ad hoc skraldespand i en form for pseudo-aktiveringsforløb internt i virksomheden og ender med at lave alt og intet for at kunne berette ansættelsen. Andre gange overleverer man nyansatte ekstremt komplekse problemstillinger, som personen først skal sætte sig ind i gennem måneder for at kunne løfte. Lidt af en uriaspost med chefer, der forventer resultater fra dag et. Og helt andre gange igen udvides team alene for at udfylde budgettet for at sikre, at næste års budget er ligeså stort eller større end året før. Når det går galt skyldes det ofte at ønsket om flere ansatte går forud for behovet.

Så som kommunikationsansvarlig, der er i gang med budgetforhandleringer og ønskesedlen for 2018 med sin direktion, hvad skal stå øverst på listen? Endnu en medarbejder eller budget til ekstern support? Herunder har jeg prøvet at lave en forsimplet model, der trods sine mangler i at fange en organisations kompleksitet, trods alt giver noget retning og måske lidt inspiration til 2018 budgetønskelisten:

 

Tips & tricks til at få bedre 2018 budget i hus
Når du har gjort dig klart hvad dit faktiske ressourcebehov er ift. kommende opgaver i det nye år, så er der her en guide til hvordan du kan øge chancerne for at få dine ønsker for budgetallokering igennem:

Her er fem råd:
  1. Data. Masser af data. Vær forberedt til tænderne med data til dine budgetforhandlinger med ledelsen. Ikke kun organisations egne ift. successer og KPI'er for 2017, men relevante sektor og målgruppe trends i markedet – både lokalt og globalt samt data fra konkurrenternes ageren og marketing spend. Der er ikke noget, der låser op for budgetter som benchmarking imod konkurrenter og missede muligheder.
  2. Drømme sælger bedre end mareridt. Dit budgetpitch bør tegne et billede af, hvor du vil flytte organisationen hen, hvorfor og hvordan. Og ikke kun i 2018 – vær ambitiøs og lav en plan, der rækker tre år frem i tiden. Budgetforhandler handler om ambitioner. Det er ikke et finit nulsumsspil. Den med de bedste argumenter og den mest tiltalene plan får budgettet – spørgsmålet er bare om det er salg, produktudvikling eller kommuniktion/marketing.
  3. Husk forretningen. Jo stærkere og tættere du kan lave koblingen mellem dit budget og organisationen overordnede forretningsstrategi jo større er chancen for at du får dit budget igennem. Der er ikke noget større selvom end at komme med et marketingbudget, der er gennemarbejdet, men dekoblet fra forretningen – hvorefter man kan se anden afdeling løbe med budgetterne.
  4. Find det personlige softspot. Din chef er et menneske. Ikke altid det måske føles sådan. Og han/hun har ambitioner – kender du dem, er du halvvejs hjemme med dit nye og større budget. Måske keerer han/hun sig om virksomhedens position i Berlingskes Guldnummer, måske bekymrer deres brand score i RepTrek dem, eller også er NPS'en for lav – eller han/hun er endnu ikke vundet en pris for deres arbejde med virksomheden. Hvis du ved det, så byg det ind i din plan for 2018, hvordan du kan hjælpe med at komme i mål.
  5. Vær kreativ. Budgetter er ikke kun tal. Budgetter er midler mod et mål. Hvis udsnit af hvad det mål er i dine budgetforhandlinger. Kom med nogle kampagneideer. Vis noget kreativt. Lav en draft film. Gør noget, der viser hvad du vil og hvad pengene skal bruges til. Selvom vi bilder os ind at vi er rationelle, så træffer vi det fleste beslutninger emotionelt. Så giv dem noget at blive emotionelle over og dit budget vil takke dig for det i 2018.
God jul og god budgetforhandling.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder