Viden med værdi - dit faglige forspring

Vis vejen, virksomheder!
Foto: Colourbox
Innovation Af ,
Fire råd til, hvordan virksomheder får succes i den digitale virkelighed ved at bidrage mere. 

Det anderkendte Edelman Trust Barometer tager hvert år temperaturen på tillid i verden. Måske ikke så overaskende, så styrtdykker medier og regeringer ned ad listen over institutioner, vi har lyst til at læne os op ad i troen på, at de bringer os godt videre.

Måske lidt mere overraskende, så viser undersøgelsen, at vi nærer ret meget tillid til, at virksomhederne hjælper os igennem de transformationer, vi oplever på så mange niveauer lige nu. Men det kræver, at virksomhederne vågner op, og gør skåltalerne om kunden i centrum og customer experience til virkelighed.

Og det betyder et kæmpe fokusskifte.

Fra at betragte digitalisering som noget, der blot skal realisere besparelser og fjerne hænder, og fra at betragte kommunikation som en omkostning, der skal minimeres, skal virksomhederne til reelt at investere i de relationer, de skal leve af i fremtiden. Min egen branche – bureaubranchen – skal bestemt heller ikke friholdes. For alle, der arbejder med grænsefladen til kunderne eller kundernes kunder, har aldrig haft et større ansvar.

Fire råd, der viser vejen
Hvis man skal give et bud på nogle overskifter, der sammenfatter, hvordan de bedste virksomheder lige nu viser vejen, så er de: Lyt, zoom ud, bidrag og engagér.

1. Lyt
Det bedste, man som virksomhed kan gøre, er at forestille sig, at man deltager i fest. Og hvem kan man bedst lide til en fest? Dem, der kun taler om sig selv, eller dem, der kan lytte og sætte samtalen ind i modtagerens perspektiv? For de fleste er svaret enkelt. Alligevel er mange virksomheder stadig fanget i "se mig fælden".

Men hvad er det, der interesserer forbrugerne? Her kan big data give os noget af svaret. For vi har aldrig haft mere viden om forbrugernes adfærd. Vi skal dog også huske at stille os selv spørgsmålet: Hvorfor gør forbrugerne, som de gør? Her kan etnografiske og antropologiske metoder give mening til den store mængde data.

Det sker f.eks., når Copenhagen Capacity målretter indsatsen for at tiltrække talentfuld international arbejdskraft til danske vækstbrancher baseret på store mængder data og samtidig arbejder nysgerrigt med indsigten om, at selvom vi er kendt som verdens lykkeligste folkefærd, så skal der mere til for at rykke teltpælene op og tage job i Danmark. Når først man har udgangspunktet "there is more to our happiness", så er det ikke svært at kommunikere og føre samtaler på modtagerens præmisser.

2. Zoom ud
De bedste virksomheder nøjes ikke blot med at lytte til deres kunder. De zoomer også ud og ser sig selv i en større kontekst.

Tænk på, hvad der skete, dengang Dove begyndte at interessere sig for kvinders selvværd og mænds syn på samme gennem den ikoniske campaign for real beauty. Det løftede brandet op på et helt andet niveau.

Det er sjældent, at brands kan sætte helt nye dagsordener på egen hånd. Men de fleste kan få meget ud af at tale ind i en bevægelse, der er i gang.

3. Bidrag
I stedet for at starte med at tænke på, hvad der skal få kunderne til at købe mere, tænker de bedste virksomheder på, hvilket udækket kundebehov de kan imødekomme. På den måde bliver marketing til meget mere end en push-disciplin, og virksomheden begynder reelt at bidrage med indhold, som kunderne ikke ønsker at ad-blocke.

Når Spar Nord i Danmark f.eks. udvikler en applikation kaldet Naborapporten til boligsøgere, så sker det ud fra en indsigt om, at børnefamilier selvfølgelig gerne vil sikre sig, at der er børn i det kvarter, hvor de køber bolig, og de vil gerne se hvor langt der er til skole osv. På den måde bidrager Spar Nord reelt til boligsøgningsprocessen.

4. Engagér
Når virksomheden beslutter sig for at kommunikere til markedet, så er kravet i den nye verden, at det skal ske på en engagerende måde.

Et interessant eksempel er Momondo. På den ene side jagter Momondo forbrugerne med push-markedsføring i den digitale strøm og kan dermed risikere af bidrage til reklameleden. På den anden side tager de deres opfordring til kunderne om at "være nysgerrige" meget alvorligt.

Momondo lavede en kommentar til fremmedangsten gennem deres DNA journey-kampagne. I kampagnen kortlægges DNA'et hos en række mennesker, hvoraf nogle er ret fordomsfulde over for andre nationaliteter. Derefter afsløres det, at selvsamme menneskers DNA er sammensat af mange forskellige nationaliteter – endog nogle af dem, de har fordomme om. Derefter inviterer Momondo forbrugerne til selv at få kortlagt deres DNA og deltage i en konkurrence, hvor man kan vinde sit eget DNAs rejse. Godt set og en engagerende måde at give en vigtig debat perspektiv og samtidig styrke sit brand.

Hvis virksomhederne benytter den næste vækstperiode på at omfavne den nye virkelighed og vise vejen, så er der en reel chance for, at virksomhederne vil bidrage mere til sammenhængskraften på kort sigt og give forbrugerne det, de har behov for.

Og det vil samtidig styrke forretningen og den grundlæggende eksistensberettigelse. God arbejdslyst.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder