Viden med værdi - dit faglige forspring

SoMe, Facebook sagen og Fremtidens Marketing - Nu er det ikke for at ødelægge din dag men...
Foto: Colourbox
Innovation Af ,
Facebook sagen har afsløret hvordan vores data flyder fra den ene part til den anden og ender med at blive brugt til noget, som vi ikke synes om – f.eks. Trumps valgkamp.

Forleden drøftede jeg dette til en konference, hvor mange mente at de nye afsløringer vil sætte en stopper herfor.

Keep dreaming! Lad mig give et par perspektiver på hvorfor de sociale medier og deres datadrevne-gratis-forretningsmodeller ikke går væk:
  • Facebook og Google omsatte sidste år for over 150 mia – altså dollars! Det vil være naivt at tro de lige giver slip herpå. Faktisk steg Facebooks aktier 4 pct. under afhøringen i kongressen fordi investorerne kunne se at den hyper profitable forretningsmodel (overskudsgrad 30 pct.) ikke kunne bremses...
  • At Cambridge Analytica har lavet psykologiske profiler af amerikanere på baggrund af SoMe data er en gammel nyhed – det pralede de med kort efter Trumps valgsejr
  • If you don't pay for the product – you are the product! Eller rettere dine data er. De gratis services med data-drevne forretningsmodeller fungerer på den måde – så hvad forventer vi? Ja – selvfølgelig at de høster, bruger og sælger vores data. Sådan har det været siden vi fik vores første smartphone med en gratis app for 10 år siden
  • De sociale mediers har et trumfkort der holder dem på banen – nemlig afhængighed. Et sindrigt system udløser en lille dosis dopamin i vores hjerne når vi logger på og ser et like. Men dopamin er den mest utro lykke. Der går ganske få minutter før vi mærker tilbagefaldet i dopamin og pludselig higer efter det næste skud. De sociale medier skaber en fysiologisk afhængighed. Den anden måde er at skabe netværks-afhængighed. Din familie er der. Din cykel-gruppe. Din gamle skoleklasse. Der er en helt masse grupper som du ikke vil chekke ud af. Når de er der, så bliver du. En 3. måde de skaber afhængighed på er via FOMO (Fear Of Missing Out). Hvad nu hvis jeg gik glip af noget? En invitation? En hændelse? Noget de andre så og har sammen... Det er psykologisk afhængighed.
  • Når vi kan se afhængigheds-mekanismerne, kan vi så ikke bare lade være? Det er mere end svært! Det minder om dengang man tilsatte kemikalier til cigaretter som skabte ekstra afhængighed. Husk at de sociale medier har råd til at fylde deres udviklingsafdelinger med nogle af verdens bedste psykologer, som bruger hvert minut på at optimere disse mekanismer og opfinde nye til at fastholde brugeren i afhængighed.
Så det er ikke for at ødelægge din dag, men hvis vi tager de bagvedliggende milliard-forretningsmodeller og afhængighedsmekanismer med i ligningen har vi reelt ikke en chance for at slippe fri.

Hvad sker der så når udviklingen IKKE vender – hvor bringer den os så hen? Lad os nøjes med to nedslag – Fake news og The future of Marketing...

De datadrevne forretningsmodeller bruges til at servere os "relevante" fake news. For eksempel tarvelige afsløringer af Hillary, hvis dine data viser at du er møgtræt af The establisment og Washington.

Men "you aint seen nothing yet". Fake news vil finde vej fra de sociale medier ind i vores personlige kommunikation. Forestil dig en verden hvor du ikke længere ved om mailen fra HR-afdelingen er ægte. Hvor du ikke ved om en sms fra din kollega er ægte... Fake news og hacking flyder sammen i et uheldigt bunkebryllup hvor vi betaler med vores adfærd. En stemme. Et køb. En deling. En tid på sitet. En oplysning.

Derfor bliver validering det nye sort. Vi bliver villige til at betale dyrt for at få validerede og rensede nyheder, mails, beskeder osv. Det bliver fremtiden for public service (og et gratis tip til iværksætteren).

Det andet er disruption af marketing. Cambridge Analytica er nemlig ikke blot et skummelt foretagende der hjælper despoter med at blive valgt – det er fremtidens marketing! Forestil dig en verden hvor man ikke længere falbyder produkter med spredhagl til store segmentgrupper via brede kanaler. I stedet sælger man direkte til individer med den relevante psykologiske profil. Forsikringer til de bekymrede (livsangst). Ekspeditioner og kryptovaluta til de eksperimenterende (stagnationsangst). BMW og Rolex til dem med anerkendelsesbehov.

Det er det miljø du skal navigere i som leder - lige om lidt!

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat