Viden med værdi - dit faglige forspring

Glem Ansoff: Sådan skabes profitabel vækst
Foto: Colourbox
Strategi Af
For et par uger siden advarede jeg mod brugen af Ansoff's vækstmatrice, når virksomheder skal udvikle vækst strategier, der giver noget. Det skabte lidt uro i min LinkedIn mailboks. Og tak for det. Det var blandt andet fordi en del var lidt irriterede over at et godt, enkelt, og ikke mindst trygt redskab nu skulle smides på Lossepladsen For De Store Business Ideer. Og ja. Ansoff's vækstmatrice er let at bruge, og der kommer sikkert endda en vækst strategi ud af det - men til at levere vækst virker den altså ikke.

Så ærgerligt for jer, der har det sådan, men vi skal altså videre.

Atter andre, der skrev til mig delte – tør jeg sige heldigvis? – mine egne erfaringer med Ansoff matricen: At den altså giver et alt for simpelt, forsimplet og for smalt fokus på produkter og kunder som hjørneflagene i enhver virksomheds vækststrategi.

Men hvor skal virksomhederne, så kigge hen, hvis de ønsker profitabel vækst? Som jeg ser det er der mindst tre væsentlige og langt mere effektfulde tilgange til udviklingen af en strategi, der leverer sund vækst:
  1. Start med "why". Mange kender heldigvis til Simon Sinek. Han har de seneste år på mange platforme fortalt os om betydningen af at starte strategidiskussionerne med at genbesøge virksomhedens formål. Og vær rar lige at holde ud her, hvis du er en af de der lidt firkantede vækst-typer, der synes at alt det der why og "redde-verden" snak er lige blødt nok. For her kommer det: I vækst-sammenhæng skal why / formålet inspirere. Der er nemlig analyser, der viser, at hvis en tilfreds medarbejder og leder producerer svarende til indeks 100, så leverer en tilsvarende engageret 144. Mens en inspireret leder og medarbejder leverer svarende til indeks 225. Ja, der står tohundredeogfemogtyve. Det betyder, at inspirerede medarbejdere kan tale med flere end dobbelt så mange eksisterende og potentielle kunder, som de medarbejdere, der bare er tilfredse. En inspireret medarbejder på lagret plukker flere end dobbelt så mange afsendelser som en tilfreds medarbejder. En inspireret leder taler med og inspirerer selv flere end dobbelt så mange medarbejdere som en tilfreds leder. Tænk bare Jer selv ind i det her, og overvej hvad der ville ske med væksten, hvis I havde inspirerede medarbejdere og ledere hos Jer og fik mere end dobbelt så meget fra hånden som i dag.
  2. Husk den indre energi. Og når nu vi er ved det med de inspirerede medarbejdere, så tænk på den energi som inspirerede medarbejdere har og afgiver, som en form for positiv smitte. Hvis det som din virksomhed leverer indeholder et stort element af mennesker – altså service, viden, kreativitet, kompetence, face-to-face tid med kunderne og særlig erfaringsbaseret indsigt – så vil energiske medarbejdere påvirke kundernes oplevelse og måske endda inspirere dem. Tænk også gerne på hvad det ville gøre for Jeres kunde loyalitet, antallet af kunde ambassadører, muligheden for at hæve priserne mv., hvis Jeres kunder blev inspirerede af at handle hos Jer. Hvis de udover gode og ordentlige produkter og services reelt kunne mærke på deres eget energiniveau, at de var kunder hos Jer.
  3. Get Shit Done. Det tredje redskab jeg vil pege på, som virker, er evnen til at få ting gjort. Færdig trumfer perfekt som man siger, og mange tiltag og indsatser i forbindelse med skabelse af profitabel vækst handler i høj grad om at "gøre det". Tale med kunderne, tale med medarbejderne, besøge nye markeder, teste koncepter osv. Helt enkle ting som mange bare ikke lige når i det daglige. Mange virksomheder har skruet sig sammen, så det hele bliver for indviklet og komplekst, så alle spørgsmål besvares med endnu flere spørgsmål og ingen svar. Interne processer og strukturer, der gør virksomheden langsom, og dræber vækst, Overvej hvor meget I kunne vokse, hvis I brugte tiden anderledes og var mere fokuserede.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat