Viden med værdi - dit faglige forspring

Slip sceneskrækken – erhvervslederens tabu
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
Som erhvervsleder skal du ofte tale foran et publikum, stort eller lille. Her er en håndfuld praktiske øvelser, der gør dig til en bedre performer, så du kan slippe nervøsiteten og blive sikker på, at budskabet trænger klart igennem.

Det stammer fra stenalderen: Alle har en angst for at stille sig op og tale foran andre.

For hvad nu hvis det går galt?

Angsten for udstødelse af flokken gør, at sveden pibler frem på panden og stemmen dirrer. Undersøgelser har dokumenteret, at folk er mere bange for at tale for forsamlinger end de er for døden, slanger, insekter og højder.

Så det er noget, alle kan relatere sig til. Selv trænede foredragsholdere oplever nervøsitet.

Alligevel synes mange af de erhvervsledere, jeg coacher, at det er pinligt, at de bliver nervøse for at præsentere eller ikke har 100 pct. styr på, hvordan de trænger igennem med deres budskaber.

Her er fem teknikker til at klare præsentationer i store og små forsamlinger bedre.

Det er ting, alle kan øve og bruge, uanset om det er en præsentation for en ledergruppe, et salgsmøde eller hvis du skal introducere en tidligere amerikansk præsident for en forsamling af 3000 erhvervsledere.

Øvelse gør mester. Jo flere timer, du investerer i at gøre de nedenstående ting uden publikum, jo sikrere virker du, når du står foran publikum.

Tip nr. 1: Gå tur mens du øver din præsentation
Find et sted, der er nogenlunde øde, for du skal tale højt mens du går. Tricket er at tage høretelefoner i ørerne, så det ser ud som om du taler i telefon – så ser det ikke ud som om, du bare taler med dig selv.

En af mine klienter, Benedicte Engel fra Kvindernes Bilmagasin, bruger teknikken til at øve de foredrag, som hun holder mange af hvert år:

"Der kan altid være uforudsete afbrydelser til et foredrag. Når jeg gik og trænede at tale, blev jeg måske forstyrret af en bil, cyklist eller fik en flue i øjet, og så lærte jeg hurtigt at komme på sporet igen", fortæller Benedicte.

Tip nr. 2: Hvor kigger du hen?
Du kan inddele publikum i salen i tre gange tre felter, altså ni felter i alt. Derefter kigger du cirka to minutter i hvert felt. Sørg for at skifte mellem felter, der ikke ligger lige ved siden af hinanden, så du skaber mere variation og liv.

Så føler publikum sig set, og du virker mere tilstedeværende.

Sådan øver du det:
Sæt en masse stole frem i et mødelokale, i kantinen eller hjemme i stuen, som kan illudere en fyldt sal eller et mødelokale. Så kan du forestille dig, hvordan præsentationen forløber, mens du øver din præsentation overfor de tomme stole.

Tip 3: Sænk forventningerne
Du kan ikke vinde alles hjerter, men angsten for, at bare én blandt publikum ikke bliver fanget af dit oplæg, kan ødelægge din performance.

Når jeg arbejder med mine klienter, giver jeg dem en lang tankerække, der får dem til at forstå, at ikke alle blandt publikum kan lide dem, og at det er helt normalt. Det kunne se sådan her ud, men er typisk længere:

Kan du nævne én person på kloden, som alle mennesker kan lide. Det findes ikke. Så hvorfor tror du, at du kan forlange det af dig selv? At forlange noget af dig selv, som ikke kan lade sig gøre, lægger unødigt pres på dig selv, og det skaber nervøsitet. Så visualisér, at 30 pct. af dine tilhørere ikke kan lide dig, og vend det til noget positivt. Det kan sagtens kan lade sig gøre, fordi det er realiteten.

Benedicte Engel fortæller:
"Det var faktisk en stor lettelse, da jeg fik at vide, at jeg skulle regne med, at omkring 30 pct. af publikum ikke kan lide mig. Så frem for at gå ind til foredraget med en forventning om, at det kom til at gå fremragende, fik jeg forventningerne ned – med det resultat, at foredraget var en kæmpe succes, fordi jeg slappede mere af".

Tip nr. 4: Fokuser på din indledning og brug spejlet
Når du er kommet godt fra start, kan du nemmere improvisere dig til resten, så indledningen er ekstremt vigtig. Hvis du ikke har meget tid til forberedelse, så brug tiden her.

Brainstorm på, hvad du vil starte med, men skriv så lidt ned som overhovedet muligt.

I stedet skal du øve dig verbalt ved at tale højt foran et spejl, mens du konstant kigger dig selv i øjnene. Så får du en oplevelse, der minder om at stå foran andre.

Tip nr. 5: Brug fejl og afbrydelser positivt
Ligegyldigt hvor godt du forbereder dig, så vil fejl og uventede hændelser opstå.

Mikrofonen virker måske ikke, dine slides kommer ikke op på storskærmen, eller en brandalarm kan gå i gang.

Løser du uventede udfordringer med nervøsitet og negativitet, vil det sætte dig i et dårligt lys.

Men løser du fejlen positivt med et smil, vil publikum opfatte dig som en med ekstra overskud, og vil se dig i et positivt lys. Derfor kan en fejl være en gave, hvor du kan vinde mere, end hvis fejlen ikke opstod.

Afsæt tid til øvelserne for at skabe resultater
De fem øvelser – og en masse andre – kan fjerne nervøsiteten ved præsentationen, hvis du øver dem nok.

Benedicte Engel har brugt en del tid på at øve sig, fordi det er centralt for hendes karriere at være god til at optræde:

"Bilforretninger spørger mig ofte om at være vært, hvis nye bilmodeller henvender sig til kvinder. Jeg afholder også livsstilsevents med foredrag, hvor der serveres bobler, pindemadder og goodiebags. Så jeg er meget "på", når jeg er hovedperson til sådanne events. Og så nytter det ikke noget at være bange for at tage ordet".

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat