Viden med værdi - dit faglige forspring

Hvordan skærer man ned på udgifterne og leverer den bedste service – samtidig?
Foto: Colourbox
Strategi Af
Dansk Supermarked vil være danskernes foretrukne pakkeleverandør. Infrastrukturen er allerede etableret og kunderne er der i forvejen – alt imens Postnord kæmper med at omstille sig til at blive den foretrukne.
Digitalisering og teknologi udfordrer eksisterende sektorer på tværs, indefra såvel som udefra.

Hvad er Amazon? Verdens største boghandel? Retailer? Kommende transport- og logistikvirksomhed eller førende tech-hus? Nok det hele og meget mere – det kan Walmart bekræfte.

Det sammen med Rakuten Ichiba. Ikke så mange kender dem endnu, men de er Japans markant største retailer. De tilbyder også lån, udsteder millioner af kreditkort, ejer kommunikationsplatformen "Viber" med mere end 950 mio. registrerede brugere og tilbyder loyalty-point, som kan bruges online eller i fysiske butikker. Er det et finanshus eller en retailer? Nok begge dele og meget mere.

Uanset hvad de er, er de kommet for at blive og udfordre store markedsspillere på tværs af lande- og sektorgrænser. En udfordring, som stiller helt nye krav til de eksisterende selskabers strategi og evne til at levere ny værdi til deres kunder. De skal blandt andet lære at levere deres kerneydelse omkostningseffektivt. Og reaktionerne i form af effektiviseringer, for (netop) at levere kerneydelsen på den mest omkostningseffektive måde, kender vi alle sammen. De sker oftest som en her-og-nu handling i form af nedskæringer i både internationale og danske koncerner. Senest set hos bl.a. Nordea og Lego.

Nedskæringerne gavner sjældent virksomheden på sigt, men resulterer derimod i langsigtede konsekvenser i form af manglende realisering af vedvarende omkostningsmål, kundefokus samt dalende effektivitet og kreativitet hos de ansatte.

Det tilbagevendende spørgsmålet er stadig, hvordan virksomhederne kan og bør arbejde med sine omkostninger, for konkurrencen er kommet for at blive.

Bilbranchen viser vejen
Baseret på den seneste globale undersøgelse foretaget af PA Consulting Group, med data fra mere end 350 projekter og involvering af mere end 80 senior executives, er der to ting, som adskiller de bedste fra de mindre gode, når det drejer sig om cost-out – et begreb, som handler om at trimme omkostningsbasen betydeligt uden at ofre langsigtede mål. Den adskillelse svarer til et besparelsespotentiale på mere end 30 pct. mellem de bedste i form af tyske bilmastodonter i toppen og transport- og finanssektoren i bunden. En finanssektor, som herhjemme er reduceret med ca. 10.000 ansatte, svarende til 20 pct. af de beskæftigede i branchen, siden 2008. Blandt flere i samme kategori findes den offentlige sektor også.

Hold hovedet oven vande
Første og en af de grundlæggende tilgange, som kan medvirke til, at virksomhederne kan holde hovedet oven vande, er at være de mest omkostningseffektive gennem hele værdikæden og kundeoplevelsen. Ikke kun på den respektive virksomheds kerneprodukt og -ydelse, men også på alle omkringliggende komponenter og parametre, som indgår i den totale kundeoplevelse og i frembringelse af denne. For hvad skal nemlig.com konkurrere på? Billige dagligvarer eller effektiv downstream forsyningskæde? Og hvem og hvilken branche skal de sammenligne sig med? Supermarkederne eller UPS? Begge dele – hvilket forudsætter, at de ikke sammenligner sig med samme branche, men på tværs af alle brancher.

Derfor skal virksomhederne strategisk sigte efter at være de bedste på nøje udvalgte parametre, som sikrer dem unikke konkurrencefordele, samtidig med at der arbejdes løbende med forbedringer på tværs af hele værdikæden. Det gøres ved bl.a. at tilegne sig samme indstilling og metoder til at arbejde med omkostningseffektiviseringer som f.eks. bilindustrien.

Anden grundlæggende faktor hos de cost-out-modne organisationer er, at de ikke arbejder med et enkelt, specifikt område eller ved at lede en portefølje af cost-out-programmer og -projekter, men ved at have en systematisk og holistisk tilgang til løbende at arbejde med at reducere omkostningerne – bl.a. ved at have det indlejret i processerne og i driftsorganisationen. Helt konkret skal man kigge på seks ting.
  • Strategi – Har I en vision for omkostningseffektivitet på tværs af hele virksomheden?
  • Organisation og governance – Er I organiseret og etableret tværorganisatorisk ift. levering af kerneydelsen?
  • Processer – Har I end-to-end værdikæder med tilhørende cost-modeller?
  • Metoder – Har I tværsektorielle benchmarks og cost-out-metoder?
  • Kompetencer – Har I operational excellence-kapabiliteter, som skal sikre træning og fremgang i organisationen?
  • Værktøjer – Har I konsekvente cost- og fremgangstrackingsystemer og værktøjer for realtidsmonitorering?

Mens strategisk og konsistent fokus på cost-out er vigtig, viser PA's globale undersøgelse også, at modenheden varierer alt efter, hvilken sektor man arbejder i.
Mens man i finanssektoren med fordel kan fokusere på at opkvalificere organisationens operationelle niveau (metoder, kompetencer og værktøjer), kan medicinal-, konsument- og energisektoren opnå større gevinst ved at fokusere på organisationens strategiske og taktiske niveau (strategi, organisation samt governance og processer).

I andre sektorer, som transport, it/telekommunikation og det offentlige, kan der med fordel arbejdes struktureret på tværs af alle seks punkter med strategien som drivkraft.

I et stadig mere foranderligt marked skal fokus være på det strategiske niveau med klar kommunikation ned gennem organisationen. Med cost-out på den daglige agenda, snarere end som et tilbagevendende event, kan der blive skabt forståelse for behovet og vigtigheden, og dermed kan man få elimeret usikkerheden hos medarbejderne.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat