Viden med værdi - dit faglige forspring

Tre gode råd til at kommunikere din strategi mere effektivt
Foto: Colourbox
Kommunikation Af
I 1987 hørte jeg en stor politiske tale, som jeg kan huske den dag i dag. Den blev holdt ved Brandenburger Tor, som var blevet et symbol på den kolde krig. Ikke mindst fordi Berlinmuren passerede tæt forbi.

Det var selvfølgelig Ronald Reagan, som stod ved den sidst bevarede byport i Berlin og konstaterede, at kommunismen var en fiasko og hvis sovjetborgerne og østeuropæerne ønskede frihed og økonomisk fremgang, så skulle Gorbatjov komme til Berlin, åbne byporten og rive muren ned. Resten er historie, som de siger.

 Den tale og begivenhed ville sandsynligvis, have fået et helt andet udfald i andre hænder. Reagans italesættelse af problemet og visionen for fred og økonomisk fremskridt er smuk og enkel. Hans brug af netop Brandenburger Tor og Berlinmuren som symboler for både problemet og løsningen, var intet mindre end genial. Den kolde krig indeholdt en række kompleksiteter som Reagan, og hans taleskriver Peter Robinson, formåede at forenkle og levendegøre i form af en byport og en mur, så vi alle kunne være med. Han formåede at skabe en sense of urgency. Han formåede at give os en fælles bevidsthed og et fælles mål, på tværs af grænser og ideologier.

15 år senere oplevede jeg en adm. dir. i en større FMCG virksomhed gøre det samme – i lidt mindre målestok – i forbindelse med præsentationen af en ny 5 års strategi. Han formåede at give sine medarbejdere en fælles bevidsthed og et fælles mål på tværs af afdelinger og geografier. Han benyttede sine egne relevante symboler, som levendegjorde problemerne og strategien, så medarbejderne også instinktivt kunne mærke budskaberne.

Det mindede mig om vigtigheden af, hvordan ledere generelt benytter kommunikation til f.eks. udrulning af en ny strategi.

Jeg oplever, at den learning og de teknikker man kan benytte, er universelle, om du er en C20 virksomhed eller en børnehaveleder i en udflytterbørnehave.

Her er tre gode råd, som jeg generelt har forsøgt at indarbejde i de strategiprojekter, som jeg har bidraget til over de sidste 10-15 år.

1.Mød medarbejderne hvor de er
Som alt anden god kommunikation skal du tage udgangspunkt i dit publikum, og hvor de er mentalt. Medarbejderne kan ofte gennemskue de samme ting som ledelsen, så der er sjældent grund til at pakke noget ind, selvom det betyder, at du skal blotte dig og vise sårbarhed som leder. Så hvis du som leder har disponeret forkert, så det har haft konsekvenser for resultater eller medarbejdertilfredshed, så tag den på dig og vis vejen frem, i stedet for at ignorere problemet. Eller hvis medarbejderne føler, at de løber solen sort, så anerkend dette og bevis, at I vil skabe nogle bedre rammer for jeres medarbejdere, inden I beder dem om at jage yderligere vækst.

2. Humor og følelser er et undervurderet virkemiddel
Jeg har arbejdet med strategiudvikling og strategikommunikation i Asien, Mellemøsten, Europa og Nordamerika, for store og små virksomheder og for fagforeninger, velgørenhedsorganisationer og børnehaver. Det slår mig igen og igen, hvor ens vi er som mennesker, og hvor ens vi reagerer på det samme, og hvor universel en følelse humor er. Det slår mig også, at vi tit undervurderer publikum i den forbindelse. Vi har en tendens til at holde igen, når vi kommunikerer eller præsenterer en forretningsstrategi.
Brugen af humor til at italesætte eller tage brodden af interne problemer. Et eksempel på dette var da Reagan, under 1984 valgkampen, udtalte: "Jeg vil ikke gøre alder til et problem i denne kampagne. Jeg vil ikke at udnytte, til politiske formål, min modstanders ungdom og uerfarenhed" overfor Mondale, som også var en aldrende herre. Ligeledes kan brugen af følelser, for at understrege vigtigheden af eller dramatisere et must win battle eller vision, være guld værd.

3. Fortæl en historie i stedet for at vise konsulent slides
 Jeg har oplevet strategier blive præsenteret i kedelige mødelokaler med flere bullet punkter på hver slide, end der er hotel reklamebolsjer i skålene. Strategien er blevet "formidlet", men med begrænset engagement og reel forståelse. Og det er ikke med ond vilje, for hvis man ikke har oplevet det, så ved man ikke nødvendigvis hvor meget det kan påvirke ens medarbejdere. Jeg har oplevet virksomheder, som investerer mange penge i strategidage for flere hundrede personer med team building og gæstespeakere. Men de samme virksomheders centrale strategipræsentationer, som er eksistensgrundlaget for de næste 3 til 5 til 10 år, er kun pyntet lidt op med lidt mascara og læbestift, siden de forlod bestyrelseslokalet. De er ikke ændret nævneværdigt for at tilgodese det nye publikum.

Prøv at formidle jeres strategi, som en historie som folk kan forstå og engagere sig i. Tag er par skridt tilbage og spørg dig selv, hvordan ville jeg fortælle den her strategihistorie, hvis den skulle vække min mors interesse, og start med at skrive den som en tale, som du efterfølgende kan visualisere med grafer, billeder, film og produktbilleder. Husk at give din historie en underholdende åbning og afslutning.

Hold fast i det essentielle, og hold hellere din strategikommunikation for enkel fremfor kompliceret.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder