Viden med værdi - dit faglige forspring

Kultur og strategi bør spise morgenmad sammen
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
Peter Drucker har angiveligt sagt: "Culture eats strategy for breakfast".

  Strategi er ofte rationelle betragtninger, mål og handlinger, som skal få en virksomhed fra A til B. Og kultur er den emotionelle lim, der binder folk sammen. Men kultur er også mere end det. Merriam-Webster definerer kultur som et sæt delte holdninger, værdier, mål og praktiser, som karakteriserer en institution eller organisation. MIT professor Edgar Schein skrev, at kultur bestemmer og begrænser strategi. Jeg oplever også at kultur, i langt højere grad, skaber medarbejderloyalitet i forhold til strategi.

Og på trods af Peter Druckers udsagn, bliver kultur ofte behandlet som en HR opgave. Det er som om, at den karismatiske ledelse er blevet afløst af teknokratiske triatleter, der fokuserer mere på rationelle KPI'er end på at tilføre emotionel benzin på vækstmotoren.

Jeg har bemærket tre faktorer som påvirker en virksomheds kultur, og som jeg oplever gør en stor forskel, hvorvidt en strategi opnår sit mål eller ej.

Dyrk kulturen som en del af strategien
Mange virksomheder arbejder med Must Win Battles. Men jeg oplever færre virksomheder, som gør kulturen og det vindende hold til et Must Win Battle. Kultur skal ikke være noget vi passivt accepterer. Jeg mener, at kultur skal være et Must Win Battle på lige fod med vækst, kundefokus og hvad man ellers måtte finde i et strategisk roadmap

Engager medarbejderne følelsesmæssigt
Ledelsen skal engagere medarbejderne følelsesmæssigt. Mange af os er tryggere ved at formidle og diskutere det tekniske ved en strategi fremfor at involvere og bruge følelser. Men hvis ikke vi også får appeleret til den emotionelle del af planen, misser vi en mulighed for at bygge den relevante kultur og få kulturen til at støtte strategien.

Kulturen vokser ud af ledelsen
En stærk kultur bliver skabt, vedligeholdt eller ødelagt af ledelsen. Jeg har oplevet hele organisationer blomstre som følge af, at en ledergruppe fandt fælles fodslag og fik et fælles projekt. Det kunne deres medarbejdere mærke og emulere.

 Og jeg har set "dårlige" kulturer som er præget af at medarbejdere, der mener, at ledelsen ikke lytter til dem, mangel på tillid til andre afdelinger, frygt for autoriteter, silo-tænkning m.m. Ledelser som anerkender disse symptomer og velmenende sætter initiativer i gang for at fikse dem, og oftest går det også bedre et par uger eller måneder . Så går det i sig selv. Oftest er det fordi "mor og far" ikke ændrer sig. Ledelsen begynder ikke at spise frokost med medarbejderne, ledelsen ændrer i bund og grund ikke silotankesættet. Ledelsen lammer beslutninger, og belønner den forkerte adfærd. Når ikke ledelsen ændrer sig, så ændrer organisationen sig heller ikke betydeligt.

Hvis salg og marketing f.eks. peger fingre af hinanden og mangler tillid, så lad vær med at acceptere dette. Sæt i stedet salgs- og marketingdirektøren ind i et rum og fortæl dem, at der ikke mere er salgs-strategier og marketingstrategier, men fremadrettet kun kommercielle strategier, som de for øvrigt skal udvikle og præsentere sammen. Få deres medarbejdere involveret, og få dem til at forbedre strategien og initiativerne efterfølgende. Inviter også finans, HR og supply chain ind, og bed dem om at gøre planerne stærkere. Det skaber stærkere strategier, og det fjerne siloer.

Find og dyrk dit momentum
Nogen gange sker der noget, som er svært at måle, men når det sker, så ved man det instinktivt. Man oplever en gejst og en kanalisering af alle ingredienser i en strategi mod det samme mål og i samhørighed. Det er som om, at organisationen bevæger sig op i et 6. Gear, og ideerne kommer i en lind strøm, kombineret med vedholdende eksekvering og ofte med en glæde og overskud på trods af travlhed og forventninger. Det momentum viser sig, når der er en stærk symbiose mellem strategi og kultur. Det sker, når kulturen er en del af strategien, når ledelsen viser vejen, og når medarbejderne er følelsesmæssigt engageret.

At reducere strategi til at være et morgenmåltid for kultur er ikke rimeligt eller korrekt. Jeg mener, at kultur og strategi skal sidde sammen ved morgenbordet og den ene kan ikke udleve sit fulde potentiale uden den anden.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder