Tendensen er klar: De klassiske spørgeskemabaserede ledelsesevalueringer bliver udfordret og er flere steder på retur. 58 pct. af lederne i en international undersøgelse syntes ikke, at præstationsmålinger er tiden værd (se note 1, 2 og 3 nederst), hvilket er det samme, jeg oplever, når flere virksomheder begynder at stille spørgsmålstegn ved de gængse måder at måle lederes præstationer på. Måler vi helt reelt dét, der er mest værdiskabende? Styrer vi folk i den rigtige retning ift. vore overordnede mål? Eller er vores store komplekse målingssystemer egentlig bare dyre systemer, som mest af alt bidrager til frustrationer og komplicerede overbliksbilleder, som vi alligevel ikke agerer på?
Spørgsmålet som flere og flere organisationer stiller sig selv er: Hvordan kan vi gøre vores ledelsesevalueringer mere overskuelige og hertil også mere brugbare ift. formålet med ledelsesudvikling? Det kan vi bl.a. ved at tænke i nye måder at evaluere på – f.eks. gennem dialoger.
Lad...
Drop spørgeskemaet og spring direkte til udvikling

Foto: Colourbox
Ledelse & organisation
Af Stephanie Bäckström, LEAD
Eksklusivt for kunder
24. maj 2017
Nyeste indhold
-
15. feb.
Sådan vælger du det rette bureau -
15. feb.
Blockchain skaber transparens i globale forretningsnetværk -
15. feb.
Virksomheden lykkes, når konflikterne håndteres rigtigt -
15. feb.
Tænk kultur som en vigtig strategisk ressource -
15. feb.
Nordisk ledelse - set udefra -
15. feb.
Derfor er verdens mest kundeorienterede virksomhed også den mest værdifulde