Viden med værdi - dit faglige forspring

Tesen om at satse på både gynger og karruseller for at sikre vækst holder ikke
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
Mange virksomheder taler om at "spille på både gynger og karruseller", når virksomhedens vækststrategi skal designes. Argumentet er, at når en virksomhed skal skabe vækst, så vil der være en andel af de initiativer, der indgår i en vækstplan, der ikke lykkes. Når der satses og virksomheden prøver nye markeder – måske i form af nye geografiske områder, nye produkter og ydelser, nye kundesegmenter eller lignende – så vil der, lyder argumentet, altid være noget, der ikke helt går som håbet. Og så skal der "tjenes ind på gyngerne, hvad der er mistet på karrusellen", som det hedder i den gamle revy-tekst.

Jeg mødte eksempelvis en leder fra en større dansk virksomhed, der fortalte mig, at virksomhedens vækst strategi bestod af 20 vækst-initiativer. Og, som han sagde:"... jeg ved godt det hele ikke lander. At nogle af initiativerne fejler. Men jeg er godt tilfreds, hvis bare 45-50 pct. rammer noget".

Og det lyder da egentlig også ret fornuftigt. Virksomhederne opererer i omgivelser kendetegnet af øget usikkerhed, øget uforudsigelighed og stigende volatilitet. Det gør verden svær at afkode og gennemanalysere, og derfor gælder det om at prøve en masse på én gang, og så se hvad der virker - og ikke virker. Smide en masse initiativer afsted i den rigtige retning, og håbe at det meste rammer.

Imidlertid viser erfaringer fra mange virksomheder, at tesen om vækst gennem samtidig satsning på både gynger og karruseller, ikke holder. Hvis man jager 100 kaniner på samme tid, fanger man ikke en eneste. Det fører mig til to centrale erfaringer fra de virksomheder, der er gode til at skabe sund omsætningsvækst:
  1. Læg alle æg i én kurv. Hvis virksomheden satser alle tilgængelige vækst ressourcer på et enkelt område, øges sandsynligheden for at netop denne indsats faktisk bliver til noget. 20 x 1/20 vækstindsatser bliver faktisk ikke til en succes men meget ofte til 20 fiaskoer. Derfor er det bedre at satse på et enkelt – eller i det mindste meget få – initiativer vel vidende, at hvis det fejler, så er der ikke noget, der kan kompensere. Men antagelsen er at det nok ikke fejler, netop fordi det er det hele virksomheden er fokuseret på, skal lykkes. Alle – fra lagret, produktudvikling, produktionen, salg, økonomi, til bestyrelsen – ved hvor vigtigt det givne initiativ er, og hjælpes ad med at vinde de nye kunder, åbne det nye marked eller lancere det nye produkt. Det betyder ikke at virksomheden skal være langsom, mindre risikovillig eller mindre innovativ. Slet ikke. Men det betyder, at der er færre indsatser i gang på samme tid. Man lancerer sekventielt og ikke parallelt.
  2. Sæt udløbsdato på. Mange virksomheder oplever, at et stort sats gør det svært at acceptere, hvis et givent initiativ ikke virker. Der er en ulyst til at stoppe sådanne initiativer, fordi der ofte er investeret både penge og ledelsesmæssig prestige i dem. Når der nu er brugt et halvt år, så kan det vel godt lige fortsætte lidt endnu. De fleste virksomheder "hader at tabe" og er derfor uvillige til at tage tabet – økonomisk og på prestigen – i form af nedlukning af tidligere lancerede vækstinitiativer. Men disse halv-lunkne indsatsen, der kører lidt for længe, ender med at stå i vejen for nye indsatser og dermed ender vi igen i gynger, karruseller og manglende fokus. Sæt derfor en udløbsdato på, og lav klare exit-aftaler om hvad der skal være opnået inden denne dato givet indsatsen. Ellers hober disse initiativer sig op og står i vejen for igangsættelsen af nye. Dermed kan virksomheden stadig satse, lave prototyper, komme hurtigt til marked med mange nye indsatser men det er ikke samtidige og halv-hjertede men få fokuserede ideer, der gives fuld opmærksomhed Indtil de enten leverer den ønskede vækst eller lukkes ned.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder