Viden med værdi - dit faglige forspring

Jeg vil have, at folk trives fra dag 1
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
I en serie på 4 portrætter interviewer vi succesfulde ledere fra brancher, som har stået uden for den traditionelle ledelsesindustri præget af ledelseskurser, ledelsescoaching og skiftende ledelsesbegreber. Vi spørger dem om, hvordan de forstår ledelse uden alle disse metoder, og hvad de især lægger vægt på.

Interview med Fredrik Hillerbrand

Han har stået i spidsen for Robinson Ekspeditionen, er CEO i Warner Bros og tiltræder som ny formand i Producentforeningen. Vi har mødt Fredrik Hillerbrand til en snak om ledelse.

Hvad ved du om at være leder i dag som du ikke vidste for 10 år siden?
Jeg går mindre op i at være populær i dag, end jeg gjorde dengang. Men jeg tror ikke, jeg er blevet mindre populær på den bekostning. Jeg har også lært, at jeg bliver tydeligere som leder, når jeg tør sige det, som ikke nødvendigvis er populært. Nogle gange så skal man bare tage de tunge eller svære ting så hurtigt som muligt, så alle kan komme videre. Jeg vil hellere være tydelig i stedet for at efterlade en masse døre på klem - også selvom det måske er en negativ besked jeg skal overlevere. Det du'r ikke at forsøge at please alle og finde smutveje, for at fremstå bedre eller undgå konflikter. Men det tog tid for mig at lære. Jeg ville jo gerne være vellidt og populær. Det vil jeg stadigvæk. Men omkostningerne er større ved at skulle please alle – og jeg tror resultatet bliver bedre, når man er ærlig og ligefrem.

Hvornår er det især vigtigt at være tydelig?
Det er vigtigt ikke at male et glansbillede af ens organisation, hvis det ikke er sandheden. Jeg går ind for at sige tingene som de er. Og ikke bedrive politik. Det er vigtigt for mig, at jeg siger, hvad det er, som går mig på, når jeg fremfører en kritik. Jeg synes ikke, jeg er i mål på nogen måder. Jeg lærer hele tiden. Men der skal også være noget elastik. Som leder må du ikke blive helt firkantet. Hvis jeg er sikker på noget, så tøver jeg ikke med at sige det, bare fordi det gør ondt eller jeg er bange for, hvad andre tænker. Nogle gange må jeg også tage beslutninger, som jeg er i tvivl om. Og det er dér, at jeg kan blive for vag indimellem. Hvis jeg ikke selv kan mærke, at det er en god beslutning, er det svært at være overbevisende over for andre.

Hvad inspirerer dig?
Det kan være mange ting. Fagligt kan det være alt fra en tv-serie, en bog eller en kunstudstilling. Ledelsesmæssigt kan det være et menneske, jeg møder, folk jeg læser om. Jeg er meget nysgerrig på, hvordan man kan gøre ting anderledes. Jeg kender en organisation som arbejder 4 dage om ugen og som arbejder i zoner. De arbejder 35 minutter med en opgave, holder ti minutters pause, og arbejder 35 minutter igen osv. De svarer på mails en gang om dagen, og de sender dem kun i en time. Og så sender de dem forskudt, således at den, de svarer på kl. 12, først bliver sendt, når timen er slut. Jeg er super nysgerrig på, hvordan man kan indrette sit arbejdsliv anderledes. Jeg tror, at vi kan gøre meget mere som arbejdsgivere og at det vil blive efterspurgt meget mere. Folk vil værdsætte nogle andre ting. Hvis vi alle sammen skal blive længere på arbejdsmarkedet, skal vi måske også gøre det på en anden måde end bare køre på fra kl. 9-17 fem dage om ugen, indtil vi er 68 år gamle. Jeg tror, der kommer til at ske enormt meget.

 


Hvad kendetegner din ledelsesstil?
Jeg håber, den er åben og inkluderende. Men jeg håber sandelig også, at den er tydelig. Og loyal. Jeg forventer rigtig meget af mine medarbejdere, men mener også, at jeg giver meget. Jeg har mine ansattes ryg. De bliver aldrig "hængt til tørre", hvis de dummer sig. Jeg tror ikke, at mine ansatte er bange for, at jeg vil "oute" nogen på en negativ måde. Samtidig forventer jeg også, at de er loyale over for virksomheden.


Din branche er kendetegnet af, at det sociale og faglige smelter meget sammen, hvordan håndterer du det?
Jeg synes, det er blevet nemmere. Vores branche er inde i en professionaliseringsfase lige nu. Vi begynder at tage medarbejderne alvorligt på en anden måde. Vi har HR-medarbejdere, sender folk på videreuddannelser osv. Da jeg startede i branchen, var der enormt få fastansættelser, og det var svært at se nogen over 50 år være aktive i branchen. Nu er det en realitet. Det er en branche med en enormt høj udskiftning – det betyder, at vi bliver nødt til at være ordentlige arbejdsgivere og have overenskomster. Det er fint nok, vi er passionerede og bruger al vores tid sammen, men det skal også være et arbejde. Det som jeg nogle gange kan frygte er, når folk gør alting sammen – f.eks. både er kollegaer, venner og finder på alle sociale arrangementer sammen. Det er godt, så længe det er godt. Men der er også en fare for, at hvis der sker noget dårligt, så kan de ikke arbejde sammen længere.

Hvad er for dig den største udfordring i branchen?
Det er en udfordring, at vi ikke tilrettelægger vores år selv. Vi kan ikke vælge hvornår, vi skal producere. Vi har ofte super dygtige medarbejdere, som vi er nødt til at lade gå, fordi vi har et hul på 2 måneder før næste projekt starter. Desværre har vi ikke råd til bare at have folk gående. Jo mere vi vidste hvordan vores år så ud, jo bedre arbejdsgivere kunne vi være. Så den største ledelsesmæssige udfordring er, at jeg kan blive tvunget til at give slip på super dygtige og kompetente folk. Det er så "friskt" et produkt vi laver – en serie kan se lovende ud, men så falder seertallene pga. konkurrence eller vejret, og så mister kanalen interesse. Vi lever af et produkt som er meget volatilt.

Hvad kræver det af dig som leder, at en stor del af jeres arbejdskraft er freelancere?
Jeg vil gerne have at folk trives fra dag 1. Så vi skal tage godt imod nye medarbejdere. De skal vide, hvad det er, de går ind til og at de har en plads.
I dag har den enkelte kun kort tid til at gøre indtryk, så jeg tror, det er vigtigt for medarbejderne, at de bliver set. Det er ikke udsædvanligt, vi har folk der kun er her i 10 dage. Jeg gør meget ud af at lære deres navne. Og sige deres navne. Så lægger de mærke til, at jeg har set, at de yder en masse. Ligesom de har kort tid til at gøre indtryk på os, så har vi også kort tid til at gøre indtryk på dem. For vi er afhængige af at de bedste medarbejdere vil vende tilbage. Og vi kan ikke tilbyde noget andet end vores konkurrenter – vi arbejder under samme betingelser. Derfor skal vi være en inkluderende arbejdsplads. Det er vigtigt at vores medarbejdere føler de er en del af holdet med det samme. Alle får samme informationer og alle er inviteret med på de samme kurser. Når man går ind ad porten, så er man en del af et "vi" – det tror jeg er vigtigt. Jeg synes det virker.

Hvad kan ske her, som ikke sker andre steder?
Jeg har ikke været så mange andre steder. Jeg ved det faktisk ikke. Jeg håber vi har en imødekommende og åben kultur. På den anden side skal det heller ikke være for hyggeligt og familiært. Hygge kan jo være vildt stressende. Hvis du har en opgave du skal være færdig med, så kan det være sindssygt stressende hvis alle andre sidder og spiser kage og taler om, hvad de skal have på til sommerfesten. I foråret havde vi et foredrag om fokus. Vi arbejder meget med, at man gerne må sige "jeg vil gerne tale om sommerfesten om en time" – så man italesætter at man har brug for at arbejde koncentreret. Medarbejdere må også gerne sætte en seddel på deres computerskærm, hvor der står "vil ikke forstyrres". Nogen har været bange for at virke asociale eller sure. Men før endte de med at arbejde hjemme i weekenden. I udgangspunktet skal vi passe vores arbejde når vi er på arbejde, synes jeg.

Har du et mantra?
Ikke rigtig. Men jeg ville ønske jeg kunne lave en ting ad gangen og være god til det. Det er mit fokus lige nu. Lave en ting ad gangen og lave det færdigt. Den største forhindring for at kunne det er, at der er mange forstyrrelser i hverdagen. Jeg slukker alle notifikationer på min mobil. Jeg skal være nærværende. Alle vil have nærvær. Det vil de også derhjemme. Hvis man er bevidst og forsøger at arbejde i zoner, så kan det hjælpe på nærværet. Ideen med at inddele arbejdslivet i zoner er at højne kvaliteten af ens arbejde (og liv) i det hele taget. Jeg tror man skal vide, hvornår man er god til hvad, og indrette sig efter det. 

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder