Viden med værdi - dit faglige forspring

Optræd konsekvent når aftaler ikke overholdes, det skaber tillid og samarbejde
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
Tillid er en følelse. Kender du den, så ved du, hvor vigtig den er for et samarbejde. Men det er i situationer hvor aftaler ikke overholdes, at vi skiller "leder-fårene" fra bukkene. Her handler det nemlig om at optræde konsekvent. Find drivkraften til at optræde konsekvent, og du vil omdanne mistillid, ineffektivitet, uansvarlighed og modarbejde til samarbejde og tillid.

Hvad HBR ved nu, har vi andre vidst længe
Jeg læste en artikel i Harvard Business Review (HBR) med titlen "The Neuroscience of Trust". Den handler om betydningen af tillid i en organisation.

HBR konkluderer, at tillid er godt. Artiklen dokumenterer følgende resultater:

"Compared with people at low-trust companies, people at high-trust companies report: 74 pct. less stress, 106 pct. more energy at work, 50 pct. higher productivity, 13 pct. fewer sick days, 76 pct. more engagement, 29 pct. more satisfaction with their lives, 40 pct. less burnout."

Jeg ved ikke, om det er nyt for HBR, at tillid har den effekt, men det tror jeg, at de fleste af os ledere har vidst længe.

Hvordan opbygger man tillid?
Hvis du leder efter opskriften på nettet, så findes der lige så mange opskrifter, som der findes konsulenter. Så selvfølgelig har jeg også én. Det som adskiller min opskrift fra andres er, at den tager udgangspunkt i den måde, vores hjerne fungerer på.

Min definition
Den gode nyhed er, at opskriften er enkel. Tillid er en følelse, vi er født med. Vi føler tillid i situationer, hvor andre overholder de aftaler, vi har indgået. Overholder vi aftaler med os selv, skaber det følelsen selvtillid. Simple as that!

Tillid skaber samarbejde
Jo mere tillid der er mellem mennesker i en organisation, jo bedre samarbejder de. Det være sig internt som eksternt. Vil du styrke tilliden og samarbejdet i din organisation, så er min anbefaling, at du opbygger en "aftale-kultur". Det gør du ved at bruge ordet "Aftale" så meget som muligt, et par eksempler:
  • Kan vi aftale, at du kontakter kunden?
  • Er det en aftale, at mødet starter kl. 9.00?
  • Kan vi aftale, at hvis du begynder at føle dig stresset, så siger du det til mig?

For mig er handlingsplaner en oversigt over aftaler, om hvem, skal gøre hvad, hvornår. Så når handlingsplaner ikke implementeres, skaber det mistillid.

Aftaler skal overholdes
"Ja, det er godt med dig Ole", tænker du måske. "Én ting er at indgå aftaler, en anden er, at de bliver overholdt!".

Og du har fuldstændig ret. Det er her, det begynder at blive spændende. Den store udfordring for os ledere er ofte, ikke de personer der overholder deres aftaler, men dem som ikke gør det.

Ligesom adfærden "overholdelse af aftaler" skaber følelsen tillid, så skaber adfærden "ikke overholdelse af aftaler" også en følelse. Du kender den måske. Den hedder mistillid.

Hvis du lader dig styre af din krybdyrshjerne, og de programmer der ligger her, vil følelsen mistillid tilskynde dig til, at kontrollere de personer som ikke overholder deres aftaler. Does this ring a bell?

Gør noget
Mistillid er dårligt for forretningen, for trivslen og for dig selv. Så det skal der gøres noget ved.

Opskriften hedder: At optræde konsekvent. Hvis du gør det, vil du lære, personer der ikke overholder deres aftaler at samarbejde. Herudover vil du omdanne ineffektivitet, uansvarlighed og modarbejde til samarbejde og tillid.

Slut med snakken
Vil du styrke tilliden og samarbejdet i din organisation, er her en øvelse der sætter dig i gang:
  • Ta' noget papir og noget at skrive med
  • Lav en liste over de personer du samarbejde med
  • Vurder dem enkeltvis – har du tillid eller mistillid til personen?
  • Kik på de personer du har mistillid til. Er du enig med mig i, at der er en sammenhæng mellem den mistillid du føler, og deres evne til at overholde aftaler?
Optræd konsekvent – lynkursus
Hvis du vil øge tilliden og samarbejdet, er det nødvendigt at gøre noget nyt ift. de personer du har mistillid til.

Mit forslag er, at du tager et møde med dem. Selv har jeg gode erfaringer med nedenstående metode:
  • Aftal et møde
  • Indled mødet med at sige: "Jeg har reflekteret over vores samarbejde. Jeg er kommet frem til, at vi kan blive bedre til at overholde de aftaler, vi indgår."
  • Spørg: "Hvordan oplever du det?" Lyt til svaret
  • Spørg: "Hvad synes du, at der skal til, for at vi bliver bedre til at overholde de aftaler, vi indgår?" (ha´ dine egne forslag forberedt)
  • Aftal hvad I hver især gør for at styrke samarbejdet og afslut mødet med, at aftale hvornår I følger op.

Du kan selvfølgelig gøre det på mange måder. Find den som passer dig bedst, men gør det.

Har du drivkraften til at optræde konsekvent?
Jeg ved, at medarbejdere anerkender og efterspørger, ledere der optræder konsekvent. Lad ikke ubehaget ved en enkel samtale, stå i vejen for den respekt du vil få fra alle dine medarbejder som overholder deres aftaler.

Jeg tror på, at de virksomheder der klarer sig bedst i fremtiden, er de virksomheder, der har ledere, der optræder konsekvent når aftaler og regler ikke overholdes.

Jeg tror på, at de ledere der optræder konsekvent, skaber organisationer der samarbejder tillidsfuldt og effektivt, opnår de bedste resultater.

Tak for din opmærksomhed.

Get Busy Living.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder