Viden med værdi - dit faglige forspring

Den digitale transformation begynder hos dig, kære leder
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
Fik du nervøse ticks og sukkede, Here we go again, da du læste overskriften? Så er du sikkert ikke alene. For vi ved det jo faktisk godt alle sammen: Transformation handler om mennesker, som leder skal du være rollemodel for forandringen og så videre og så videre. Men hvorfor er det så lige, at vi står her i 2018, og mange af os ... skal vi kalde os midaldrende ... ledere stadig kæmper med at finde fodfæstet i den digitale tidsalder og ikke ved, hvilken vej vi skal gå?

Ud fra min egen oplevelse som ... erfaren er et meget bedre ord end midaldrende ... leder og ud fra de udfordringer, jeg møder ude hos kunderne som konsulent, er jeg nået frem til den konklusion, at mange ledere ikke tør gribe an med en digital transformation af to grunde:
  1. De er i bund og grund bange for at fejle, fordi de ved, at de fleste fejltagelser er dyre
  2. De glemmer, at deres vigtigste opgave stadigvæk er at lede og ikke at agere digitale guruer
Tænk stort, start småt
Fejl koster – det ved alle. Det er derfor, de kaldes fejl. Af samme grund vil de fleste ledere (og medarbejdere) gerne undgå dem, da de kan skade bundlinjen og sjældent fremmer opfyldelsen af de personlige KPI'er. Så hvorfor er det, at alle går og prædiker, at man skal hylde fejlene, når vi taler transformation?

Det er, fordi man lærer af fejlene. For hvert skridt taget i den forkerte retning bliver man klogere på, hvad den rigtige retning så er i stedet. Og heldigvis behøver fejl ikke at være dyre. Min anbefaling i enhver transformation er at tænke stort, men starte småt. Sagt lidt forsimplet vil det aldrig kunne skade at begive jer ud på den digitale rejse. Ja, I kan begå fejl undervejs, men det vil aldrig være en fejl at gå i gang. Som leder er det blot din opgave at holde et øje på virksomhedens overordnede strategiske mål og samtidig være åben over for, at der kan være mange veje til målet.

I kan begynde med at kigge på jeres processer og lave nogle enkle administrative forbedringer med digitale værktøjer, der for eksempel kan forbedre jeres response time eller give jer hurtigere adgang til nødvendig information. Den slags mindre optimeringer vil ofte være nok til at give både ledergruppen og medarbejderen mod på at begive sig videre ud i det digitale landskab, efterhånden som alle erfarer, at digitaliseringen medfører fordele for deres arbejde. Det vigtigste er at få skabt en åbenhed overfor den transformationsrejse, som I skal begive jer ud på, og der kan små skridt fremfor kvantespring være med til at få jer hurtigere ud over rampen. Og så behøver du heller ikke have helt så mange søvnløse nætter over, hvad jeres initiativer vil betyde for bundlinjen.

Pointen med ovenstående er, at transformation er og bliver en transformation af mennesker. Uden blod på tanden blandt ledergruppen og medarbejderne vil I aldrig få succes med jeres initiativer, og derfor kan det være yderst effektivt at bruge tid på at opbygge tilliden hos medarbejderne til teknologien. Transformation er en tillidsøvelse, der vil stille store krav til dig som leder. Det er din opgave at få medarbejderne til at indse, at teknologien også giver dem fordele i sidste ende, ikke kun forretningen.

Husk at lede
Og så er vi så fremme ved min næste pointe. Som leder skal man nemlig stadig tænke forretning og skal stadig lede forretningen i stedet for at bruge dyrebare kræfter på at forsøge at forstå alle de teknologiske muligheder, der ligger derude og venter. Jeg garanterer dig for, at Niels B. Christiansen ikke forsøger at blive ekspert i AI, men han forstår, hvad AI har givet LEGO af konkurrencefordele. LEGO har for eksempel formået at nedbringe deres omkostninger på netsalg med en tredjedel takket været AI, som har været med til at give LEGO uvurderlig kundeindsigt.

Som leder er det i alle henseender din opgave at være rollemodel, og det vil sige, at du er nødt til at være åben og positiv over for teknologiens muligheder og udfordringer, hvis dine folk skal følge trop. Du behøver ikke blive den nye digitale guru, men du skal til gengæld være knivskarp, når det kommer til at spotte talent og muligheder.

Næste skridt i processen kan godt gøre lidt ondt, for du bliver nødt til at slukke for din indre kontrolfreak. Delvist. Inviter relevante parter ind udefra, gerne folk der kan nogle helt andre ting end jer selv, og ryst posen, så du får sat rammerne for nogle innovative løsninger.

Det gode er, at du behøver ikke komme med de gode forslag selv. Du skal derimod sætte retningen og for eksempel sætte et mål om forbedret kundeforståelse med kravet om, at løsningen skal være digital. Og så skabe rum for, at andre finder de gode løsninger. Topdanmark har for eksempel bragt statistikere, kemikere, psykologer, udviklere, IT-driftsfolk m.fl. sammen for i fællesskab at diskutere forskellige AI-løsninger. Lige præcis i denne her situation er gnidninger og uenigheder godt, for det er i det spændingsfelt, at den stærkeste løsning bliver udviklet.

Hvad er første skridt?
Som sagt mener jeg ikke, at der er noget forkert første skridt, bare skridtet bliver taget. Mit råd vil være, at du tager en dyb indånding og husker, at dit fornemste hverv er at lede andre ved at være en god rollemodel, der udviser åbenhed over for nye digitale muligheder, og sætte retning for virksomhedens udvikling.

Dernæst kan du overveje, hvordan du bedst sikrer, at forretning, IT og udvikling begynder at tale sammen, da det oftest ikke er tilfældet. Men denne gyldne trekant er essensen af det tværfaglige samarbejde, der vil udgøre kimen for jeres digitale transformation.

Men husk, først og fremmest er din opgave at lede.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder