Viden med værdi - dit faglige forspring

Bør lykke være den nye succesparameter for virksomheder?
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
Som CEO for en konsulentvirksomhed, der rådgiver globale Fortune 100-virksomheder om alt fra drift til strategi, er det måske ikke helt oplagt, at lykke er et ord, der optager mig meget i løbet af arbejdsdagen. Men i min virksomhed har vi sat os for at skulle blive verdens lykkeligste virksomhed. Og det har vi gjort, fordi vi ved, at det er win-win for både virksomheden og medarbejderne.

Når vi taler om lykke, taler vi ikke om den øjeblikkelige lykke ved et glas rødvin fredag aften, men derimod om lykke som en målbart succesparameter i virksomheden. En parameter for, hvor tilfredse medarbejderne er med deres liv generelt.

OECD bruger lykke som en parameter for nationers velfærd og fremgang, og virksomheder på tværs af kloden er begyndt at få øjnene op for værdien og mulighederne, der ligger i at have medarbejdere, der ikke alene trives på deres arbejde, men som også ser mening og formål med deres liv. Grænserne mellem arbejde og privatliv har aldrig været mere flydende end i dag, og jeg mener derfor, at vi som ledere har et ansvar for samt en interesse i at skabe de bedst mulige forhold for det hele menneske på arbejdspladsen. Vi bør sikre, at medarbejdernes velfærd og trivsel bliver en succesparameter i virksomheden. Virksomheder har i årevis målt medarbejdernes jobtilfredshed, men faktum er, at jobtilfredshed kun har en korrelation på 35 pct. med vores følelse af lykke. Det betyder, at der er mange parametre, som du fuldstændigt overser, hvis du ene og alene måler og interesserer dig for jobtilfredsheden i din organisation. Og de 35 pct. er vel og mærke et tal, der falder i disse år. Vi bør derfor i stedet sætte det hele menneske i fokus, både arbejdspladser og medarbejdere.

Lykke betaler sig
Videnskabelige undersøgelser viser, at lykkelige mennesker er mere produktive og dygtigere til at samarbejde. De er mere selvsikre, er bedre ledere og forhandlere og udviser en større grad af innovation. Og ikke mindst bliver lykkelige mennesker signifikant længere i deres ansættelsesforhold, før de skifter job. Lyder det ikke som medarbejdere, du også gerne ville have i din virksomhed? Med den viden er det åbenlyst, at det bliver relevant at udvide vores traditionelle syn på jobtilfredshed til noget mere, og at vi bør interessere os for de 100 pct. af faktorerne og ikke kun de traditionelle 35 pct. Lykkelige medarbejdere er ikke bare en meget tilfredsstillende målsætning at arbejde med som organisation og som leder, det er også en forretningsmæssig sund agenda.

Jeg har på ingen måde alle svarene, heller ikke på et par af de svære spørgsmål om grænserne mellem privatliv og arbejdsliv. Men en måde at komme i gang med arbejdet er ved at sætte sig ind i lykkebegrebet og forstå, hvad det er, der skaber lykke og mental velfærd for os mennesker. Og ved at interessere sig for, at virksomhedens formål og dermed medarbejdernes formål med at gå på arbejde står soleklart og er ægte motiverende. Dernæst kan I se nærmere på, hvilken form for italesættelse der er omkring mentale sundhedsproblemer, trivsel og velfærd i jeres virksomhed. Taler jeres mellemledere og ledere generelt med deres medarbejdere om, hvordan de har det? Altså ikke bare, om de har nået deres mål og har udført arbejdsopgaverne tilfredsstillende, men om hvorvidt de føler sig trygge og tilpas på arbejdspladsen? Og her taler jeg ikke blot om den årlige medarbejdertrivselsundersøgelse, men om en hyppig dialog. Ved jeres medarbejdere, hvem de kan gå til for at få hjælp og støtte, hvis der er noget, der nager dem, hvis de er ensomme, hvis de har symptomer på stress, hvis de føler sig utilstrækkelige? Og ved du, hvad du skal gøre ved det?

Skandinaviske virksomheder bør gribe chancen for at gå forrest
Skandinavien ligger oftest i toppen af globale lykkeundersøgelser, og ikke mindst Danmark har et globalt superbrand, når det kommer til lykke. Vi er kendt for at være verdens lykkeligste land. Denne position giver os en unik mulighed for at arbejde med lykke som en målbar succesparameter og derigennem styrke vores globale brand yderligere. Mange danske virksomheder søger allerede i dag talent på tværs af jordkloden, og her kan enhver styrke være med til at gøre en forskel. Men dette er kun en sidegevinst.

Den sande gevinst ligger i at have en virksomhed med medarbejdere, der trives og er lykkelige. Det er nemlig en virksomhed med engagerede, innovative og produktive medarbejdere. Og det er vejen frem til succes!

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder