Viden med værdi - dit faglige forspring

Anderledes er godt. Ingen foretrækker en kopi
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
For at blive stor skal en virksomhed være anderledes. Og for at forblive stor skal den forblive anderledes. Det tror jeg på. Ingen kunder, potentielle medarbejdere, investorer eller samarbejdspartnere foretrækker den kedelige kopi.

Nogle virksomheder fødes anderledes – måske fordi deres stiftere ikke ved hvordan andre i samme branche gør. Så finder de deres egen model til at udvikle, sælge, levere og lære. Stifterne har måske en god ide – produkt, forretningsmodel, teknologi eller andet – der sammen med iværksætter energi og virkelyst bringer virksomheden fremad. Måske endda uden en bevidst og planlagt anderledeshed. Den er nærmest tilfældig, og skyldes måske endda manglende brancheindsigt og -erfaring. Men der kan også være stiftere, der fra starten bevidst går efter anderledesheden. Måske en anden måde at sælge på (som kæden GRØD), måske anderledes produkter til at løse en erkendt opgave hos kunderne (som Coffee Collective), måske helt nye produkter, som aktiverer uerkendte behov hos kunderne (som Lakrids), måske et kendt produkt med ny funktion og effekt langt ud over produktet (som Sprout). Resultatet er en anderledes virksomhed. Den ser anderledes ud end resten af virksomheder i den branche den konkurrerer i.

Men nogle virksomheder – måske de fleste? – mister undervejs denne anderledeshed. Det kan eksempelvis skyldes, at virksomheden begynder at lytte lidt for meget til "best practices" og "benchmarks" i branchen. Tal og processer, der beskriver hvordan "man" optimalt driver virksomhed i den pågældende branche.

Det kan f.eks. være, at der ansættes medarbejdere og ledere fra branchen, og de taler om at professionalisere virksomheden. Og læg gerne mærke til og pas rigtig meget på ordvalget her. Mange gange betyder professionaliserer nemlig kopiere. Altså at gøre lige som alle andre i branchen. At drive virksomheden på samme måde – følge de samme processer, måle succes på samme facon, se ud som de andre, ansætte samme profiler som de andre, og i det hele taget forlade det der med anderledes. På den måde opstår der pludselig en modsætning: Nemlig mellem professional og anderledes. Enten er du professionel – og hvem vil ikke være det? hvem gider være en pokkers amatør – eller også er du anderledes.

Men pas godt på. For at blive stor skal en virksomhed være anderledes, og ægte anderledeshed, der skaber kundepræferencer, kundeloyalitet, medarbejdertilfredshed og -motivation og dermed målbar og profitabel succes, kommer indefra og kan mærkes helt ude ved virksomhedens kunder. Man kan ikke som virksomhed, der ønsker ægte, mærkbar, målbar og værdifuld differentiering – og kald det bare et blåt ocean, hvis det hjælper forståelsen – være som alle andre på indersiden, og så ønske at blive oplevet som anderledes på ydersiden.

Tag et eksempel: Hvis en virksomhed, der tidligere har været sig selv, været anderledes end de andre i branchen, begynder at rekruttere de samme folk, som alle andre i branchen, så ender virksomheden også med at være som de andre. Den indre logik i virksomheden – om hvad der er rigtigt, forkert, hvordan der skal måles, ledes og i det hele taget hvordan virksomheden skal drives – bliver som i andre virksomheder i samme branche og virksomheden bliver bare en kopi af alle de andre. Det du som virksomhed gør, er det du bliver. Og hvis du gør som alle de andre, bliver du som alle de andre.  

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder