Viden med værdi - dit faglige forspring

Er du din ledelse værd i ord?
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
Alle kan lave en fed power point med nøgleord og fine billeder, når den nye strategi skal rulles ud en eller to gange om året. Men din virkelige troværdighed, magt og pondus som leder bliver målt og vurderet til daglig, hver gang du taler og tager beslutninger. Hvert ord tæller – enten ned eller op i pondus-regnskabet.

Her spiller det en stor rolle, om du er en leder, der forstår at bruge dine ord, dit sprog og din nonverbale fremtoning – executive presence – strategisk og konsekvent. Eller om du overlader din gennemslagskraft til tilfældighedernes spil.

Mange – måske de fleste ledere selv på allerhøjeste niveau - er ikke tilstrækkeligt nøjeregnende med, hvilke ord de bruger og især hvor mange ord, de bruger på at kommunikere de vigtige budskaber, som skal skabe værdi både internt og eksternt; for medarbejdere, aktionærer og presse. I stedet for dyrebare tusindkronesedler rasler der små enkroner ud af munden, helt enkelt. Alt for mange ord med alt for lidt vægt. De snakker løs, men får ikke sagt så meget. Budskaberne drukner, og den personlige gennemslagskraft skal man se længe efter.

Troværdighed er en eftertragtet ledelses-valuta – med god grund. For uanset hvor fornuftigt eller godt budskabet måtte være, så får det ikke noget langt liv eller stor effekt, hvis dem, der skal agere på budskabet, ikke har stor tillid til afsenderen af budskabet; nemlig lederen bag ordene. Derfor skal du arbejde strategisk og konsekvent med din erhvervsretorik og ledelseskommunikation.

Det er nemt at svømme langt ud i kringlede sætninger og fluffy begreber, når Q3 går i gang, og møderækkerne er nærmest uendelige. Store temaer som for eksempel inklusion, diversitet og globale tendenser gør det udfordrende at holde både hovedet og talen klar, så målgruppen både forstår, husker og handler på det, du siger.

Her får du tre tusindkroners-råd til at få pondus og magt i din ledelseskommunikation:

1. Pauser giver magt, når du mestrer dem
Paradoksalt nok er pauser i din talestrøm noget af det, der giver dig allermest magt og retorisk overtag ... hvis du altså mestrer dem. Pauserne. De pinlige pauser trækker ned, men de tjekkede og strategiske pauser hjælper dig til at tiltrække og fastholde opmærksomhed. Pauser vækker øret - præcis som musik. Pauser giver mere vægt til de ord, du siger. Det kræver mod og træning at holde pauser, men det giver pondus, når du gør. I pauserne kan du nemlig fokusere på øjenkontakt og på at connecte med dine modtagere. Samtidig er pausen en kærkommen lejlighed til at skabe en usagt dialog med modtagerne; budskabet kan synke ind og bundfælde sig. Pauserne kan give dig en oplevelse af, at du har modtagerne i din hule hånd, og hvem vil ikke gerne have det?

Måden at træne pauser på er ved at sige korte sætninger som eksempelvis herunder, og når du har afsluttet hver enkelt sætning, tæller du til tre inde i hovedet:

Mit navn er XX (en, to, tre)

Jeg er [titel] i [virksomhed] (en, to, tre)

Min store passion er XX (en, to, tre)

Regn med, at det vil føles kunstigt til en start – men regn også med, at hvis du optager dig selv på video med din telefon eller laver denne mini-præsentation foran andre, så vil de synes, at det er overskudsagtigt og powerfuldt med gode pauser. Variation er naturligvis en nøgle, når det kommer til pauser, så du skal kombinere de korte, potente sætninger med længere, uddybende sætninger.

2. Få passionen ind i det professionelle
Medarbejdere (og andre) har meget nemmere ved at forstå, huske og agere på budskaber, når de kan høre og mærke, at du er passioneret og engageret. Så det skal du fortælle dem. Ikke bare en eller to gange om året, eller når der er en helt særlig lejlighed. Nej, det skal du gøre, hver eneste gang du kommunikerer noget som helst som leder og vil have, at andre skal følge dig. Fortæl om dét, der motiverer dig. Du skal ikke trampe en foregøglet motivation op, hvis du ikke har den, så hold dig til noget ægte – ellers falder budskabet og du falder med. Vær ærlig først og fremmest, men find en lille eller større del af budskabet, som du synes godt om og sig det højt. Det påvirker dine modtagere, og får dem automatisk til at tænke over, hvad de selv er motiveret af i arbejdet.

3. Erstat enkroner med tusindkroner: Smid fyldord ud og fokusér på nøgleord
Mange har en uvane med at tale sig frem til pointen i stedet for at have pointen klar, inden de åbner munden. Budskabet drukner i unødvendige fyldord og sætninger, der aldrig slutter, og det får modtagerne til at tune ud, og det er både spild af tid og penge.

Den hurtigste og mest ubarmhjertige måde at finde ud af, om du drukner dine budskaber i fyldord og unødvendigt lange sætninger er at optage dig selv på video til et af dine møder eller præsentationer, hvilket jeg altid gør med de topledere, jeg arbejder med.

Fyldord kan være svære at få bugt med, fordi hjernen helt enkelt har svært ved at forstå "gør ikke"-beskeder, så i stedet har jeg en skudsikker metode til at nedtone og i sidste ende udrydde fyldord: Fokusér på nøgleord.

Spørg dig selv: Hvad er mine tre vigtigste nøgleord? Skriv dem ned, så du er sikker på, at du gentager dem ofte. Understreg dem også med dine hænder. Så bliver din stemme automatisk stærkere, når du siger de ord, og det opfatter modtagerne positivt. At lægge vægt på bestemte ord med både stemme og hænder øger din executive presence og giver dig magt og pondus.

Du kan træne tusindkroners-sætninger med nøgleord ved at udfylde følgende sætninger med dit eget indhold:

De tre vigtigste nøgleord, når det kommer til [...], er: X, X og X.
Kernen i den her problemstilling er, at [...]
Målet, vi skal frem til, er [...]

Det betyder selvfølgelig noget, hvad du siger. Men intet indhold taler for sig selv. Din troværdighed, magt og pondus som leder bliver afgjort af din evne til at kommunikere dit indhold overbevisende.

Tænk på gavepapir. En fin gave kan være grimt og sjusket pakket ind, men den kan også være pakket ind på en smuk og sofistikeret måde. Og det er nok åbenlyst for enhver, at man som modtager helst vil have den smukt indpakkede gave. Sådan er det også med din performance. Tænk på sproget, din stemme og dit kropssprog – som gavepapiret. Det er nemlig indpakningen. Indpakningen af dit budskab. Og netop indpakningen af dit budskab giver dig retorisk overskud, overblik og magt.

Du er din ledelse. Du er dine ord. Hvad siger du?

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder