Viden med værdi - dit faglige forspring

Sådan må du aldrig lede nyuddannede
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
Netop på denne tid af året ansættes et væld af nyuddannede unge mennesker, der hen over sommeren har færdiggjort deres uddannelse og nu med høje forventninger og stort gåpåmod er klar til at indtræde permanent på arbejdsmarkedet.

Men de høje forventninger og det store gåpåmod bliver let punkteret, hvis de møder en leder, der ikke forstår, hvordan de yngre generationer skal ledes.

Beregninger fra Uddannelses- og Forskningsministerieret, på baggrund af data fra Danmarks Statistik, viser, at nyuddannede kandidater fra universiteterne i 2017 i gennemsnit var 28,2 år. Det gør de nyuddannede kandidater til en del af gruppe, vi betegner som Generation Y, der er født mellem 1980 og 1994.

I People Test Systems udarbejder vi jævnligt statistiske undersøgelser, hvor vi på baggrund af flere tusinde personlighedstest kortlægger karaktertrækkene hos de forskellige generationer. Derfor ved vi blandt andet, at Generation Y sammenlignet med arbejdsmarkedets ældre generationer er mere karriereorienterede, hensynsfulde og realistiske i deres selvvurdering, vi ved at de er ligeså empatiske, konsekvente og sociale, og ved vi, at de er mindre selvstændige, tillidsfulde og robuste.

Med afsæt i de unikke indsigter om generationernes karaktertræk udarbejder vi analyser af hvilke ledelsesmæssige behov, de forskellige generationer har. Og det er med udgangspunkt disse analyser, jeg her vil dele tre ting, du aldrig må gøre, når du leder nyuddannede.

1. Glem aldrig anerkendelsen
Hvis der findes et nøgleord i ledelsen af de nyuddannede, er det anerkendelse. De nye generationer, der træder ind på arbejdsmarkedet, er mere skrøbelig end de ældre generationer. De er mere optaget af at være perfekte og villige til at gå langt for at stille omgivelserne tilfredse. Nogle gange går de så langt, at de tager mere på sig, end de kan klare, og når de laver fejl, bebrejder de sig selv ekstra hårdt sammenlignet med de ældre generationer.

Derfor er det vigtigt, at du som leder ikke banker dem oven i hovedet, når de laver fejl. Du skal i stedet hjælpe dem med at håndtere deres nederlag konstruktivt og motivere dem gennem anerkendelse af de ting, de gør godt. Også selvom du ser de ting de gør godt som banale småting eller som en naturlig del af deres job.

2. Vær aldrig utilgængelig
De nyuddannede, der træder ind på din arbejdsplads, vil have et behov for sparring og vejledning, ikke alene fordi de beskæftiger sig med noget, der er nyt for dem, men også fordi de i højere grad end de ældre generationer har behov for sparring.

Derfor skal du være tilgængelig og tage initiativ til at invitere din nye medarbejder ind på dit kontor med en fast frekvens, hvor du både lytter og vejleder.

3. Overse aldrig drømmene
Hvis du vil udfolde det faglige potentiale hos din nye medarbejder, må du aldrig glemme at interessere dig for hvem vedkommende er, og hvad han eller hun drømmer om med deres arbejdsliv. De nyuddannede er mere karriebevidste og ambitiøse sammenlignet med de ældre generationer. Og derfor vil de fleste af dem have en plan og nogle helt klare mål og drømme for deres videre karriere på din arbejdsplads. Det dit ansvar, at de får den rigtige vejledning til at opnå deres mål og drømme.

Du skal gøre det tydeligt, hvilke muligheder den enkelte har for at komme tættere på målet og i fællesskab med dem udvikle en plan for, hvordan personen når sine drømme. Vil du fastholde den nyuddannede må han eller hun ikke kommer i tvivl om retning og muligheder på din arbejdsplads, for hvis den nyuddannede ikke kan se potentialet for personlig og faglig udvikling på din arbejdsplads, så kigger de hos konkurrenten i stedet. 

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder