Viden med værdi - dit faglige forspring

Jobtilfredshed rykker ikke ved noget
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
Overskriften er selvfølgelig en sandhed med modifikationer, men faktum er, at jobtilfredshed kun udgør en mindre del af medarbejdernes samlede lykkefølelse, i hvert fald i vores del af verden. Størstedelen af menneskers lykkefølelse afgøres af faktorer, der går ud over både jobindhold og arbejdsplads.

Og når vi nu samtidig har undersøgelser, der viser, at lykkelige mennesker er mere produktive, mere innovative og dygtigere til at samarbejde, viser det sig at være ren og skær god forretning at kigge ud over de traditionelle KPI'er såsom jobtilfredshed for at styrke virksomheden ved at styrke medarbejderne. Og nej, det handler ikke om fri hver mandag og en tur i Tivoli på firmaets regning.

Fik jeg nævnt, at de samme undersøgelser også viser, at lykkelige mennesker generelt bliver længere på den samme arbejdsplads? I konsulentbranchen, som min virksomhed Valcon er del af, er der hård kamp om de dygtige folk, så derfor gør vi alt, hvad vi kan for at holde på dem så lang tid som muligt.

Har du måske også lyst til at have endnu dygtigere og mere produktive medarbejdere, der bliver længere i virksomheden?

Jeg har ikke nødvendigvis svaret på, hvordan man opnår det, men jeg kan fortælle dig, hvad vi gør i Valcon. Jeg håber, at det kan tjene som inspiration til andre erhvervsledere, der har indset, at den årlige MUS-samtale og medarbejdertilfredshedsundersøgelse simpelthen ikke flytter nok alene.

Hvorfor verdens lykkeligste virksomhed?
For omkring et år siden offentliggjorde jeg aspirationen for min virksomhed om, at vi vil være verdens lykkeligste virksomhed. Aspirationen er affødt af erkendelsen af, at det ikke længere giver mening at drive forretning, som vi har gjort indtil nu. Verden omkring os forandrer sig som altid, men nu med en hastighed, uforudsigelighed og kompleksitet, der er umulig at styre organisationer igennem med planer alene udtænkt i direktionslokalet. Kravene til ledelse, innovation, kreativitet og forandringsberedskab har aldrig været større, og det gælder alle i organisationen. Læg dertil generationer af unge talenter, der med rette har nye og højere krav til deres arbejdsplads og muligheder for egen udvikling. Krav om balance i liv og job og fremfor alt om mening. De vil være lykkelige.
De menneskelige udfordringer og muligheder på arbejdspladsen og i privatlivet kræver nye måder at sikre vores vigtigste aktiv – det menneskelige talent.

De fleste danske arbejdspladser har allerede den gode frokost i kantinen og tilbuddet om hjemmearbejdsplads og alle de andre hygiejnefaktorer, der gør os så privilegerede på det danske arbejdsmarked. Men samtidig har vi måske aldrig været mere pressede som mennesker i forsøget på at leve op til vores egne høje præstationskrav og forventninger om det perfekte liv og den imponerende karriere.

Men tænk, hvis vi som virksomhed kunne hjælpe vores medarbejdere til at blive bedre rustede til at håndtere det store pres i hverdagen og gøre dem lykkeligere, end de var i forvejen. Tænk på, hvilken forskel det ville gøre for din arbejdsplads, og tænk på, hvilke ringe der ville brede sig i vandet.

Hvordan kan vi hjælpe vores medarbejdere til at blive lykkeligere mennesker?
Det har taget et år med løbende analyser i samarbejde med The Happiness Research Institute at blive klogere på, hvad lykke vil sige for vores medarbejdere, hvor lykkelige de er, og hvordan vi kan øge deres lykkefølelse.

Men nu er vi nået dertil, hvor vi ved, hvilke fire faktorer der har den største indflydelse på vores medarbejderes lykkefølelse. De fire faktorer er:
  1. Stress
  2. Sociale relationer
  3. Jobtilfredshed
  4. Selvværd
For hver af de fire faktorer har vi iværksat en række initiativer for at forebygge, forbedre og styrke forholdene. Lad mig her løfte lidt af sløret for, hvad vi gør.

Hvad har meditation og forretning at gøre med hinanden?
Som konsulentfirma med en til tider ekstremt høj arbejdsintensitet er det måske ikke overraskende, at stress er en af de vigtigste faktorer i forhold til lykkefølelsen blandt medarbejderne. WHO vurderer, at stressrelaterede lidelser såsom angst og depression vil være den næst hyppigste sygdoms-årsag efter hjerterelaterede lidelser i 2020.

Jeg betragter forebyggelsen af stress blandt vores medarbejdere som en nødvendig foranstaltning på lige fod med topatleterne, der trænes i at undgå fysisk overbelastning og dermed skader, så de kan fortsætte med at levere den stærkest mulige præstation. Og det har været en øjenåbner at se, hvilken forskel det har gjort i virksomheden, at vi har fået skabt rum for at tale om stress samt et fælles sprog for samme. En vigtig erkendelse har for os været, hvad topatleter har vidst længe: Mentaltræning er vigtig, hvis folk skal være i balance. Vi er derfor begyndt at meditere og at stille den kompetence til rådighed for vores folk.
Jeg siger selvfølgelig ikke, at meditation alene gør dig lykkeligere eller resulterer i mere produktive medarbejdere. Men i Valcon er vi i gang med at udforske alle de mulige veje, der kan være med til at gøre vores medarbejdere lykkelige, store som små.

Så mit råd til dig, kære leder, er at stille dig selv spørgsmålet, hvorfor I ikke også er i gang med at undersøge, hvordan I kan gøre jeres medarbejdere lykkeligere. Dit udgangspunkt her i Skandinavien er jo i forvejen nogle af de lykkeligste mennesker i verden. Tænk, hvad vi kan opnå i den globale konkurrence, hvis vi virkelig sætter af i den styrke.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat