Viden med værdi - dit faglige forspring

Kunstig intelligens giver flere og bedre jobs, ikke det modsatte!
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
AI hverken "stjæler" eller forringer menneskejobs. I den vestlige verden viser det sig, at robotter og kunstig intelligens er med til at skabe et bedre arbejdsmarked end før. Men det kræver, at HR forstår teknologiens muligheder og kommer endnu tættere på forretningen. Det viser ny rapport fra PA Consulting og CIPD – den engelske organisation for HR professionelle.

Når man kigger nærmere på virkningen af kunstig intelligens (AI) og automatisering på arbejdspladsen, så viser det sig, at AI og automation giver mindst lige så mange arbejdspladser, som de erstatter. Vores undersøgelse er foretaget i England, men der er ikke meget, der tyder på, at det ville se anderledes ud herhjemme. Det er gode nyheder, at AI ikke begrænser efterspørgslen på medarbejdere, og det modbeviser den gængse opfattelse af, at AI vil skabe mere arbejdsløshed.

En tredjedel af de 759 virksomheder, som har medvirket i vores undersøgelse, havde investeret i AI og automatisering i løbet af de sidste fem år og beskæftigelseseffekterne var positive: 35 pct. oplevede, at der blev skabt flere jobs i de berørte områder, og kun 25 pct. oplevede færre. Med næsten tre til en, 44 pct. til 18 pct., sagde arbejdsgiverne, at AI og automation havde gjort jobs mere sikre.

Ved introduktion af nye digitale værktøjer, er medarbejdernes opgaver blevet mere spændende og deres bidrag til forretningen er blevet anderledes og større. Teknologi og kunstig intelligens har med andre ord stor indflydelse på din arbejdsplads, din jobbeskrivelse, din arbejdskultur og ikke mindst dine arbejdsmetoder. Ifølge undersøgelsen oplever 60 pct. af medarbejderne et fald i monotone opgaver, og 41 pct. understregede, at de havde mere kontrol over egen arbejdstid efter implementeringen af AI eller automation. Det understreger muligheden for at bruge teknologi til at forbedre folks jobs og frigive de menneskelige aspekter af vores arbejde.

HR skal mere indover
Men rapporten viser også, at kun 55 procent af organisationerne rådfører sig med HR, når de investerer i AI eller automation. Og at kun 45 procent af HR-afdelinger var involveret i selve implementeringen. Det er bekymrende, når AI og automation redefinerer medarbejder indsatsen.

Derfor skal HR og IT blive langt bedre til at samarbejde om at designe en strategisk arbejdsstyringsplan, der sætter mennesket i centrum.

I vores øjne, er der en udviklingsmulighed her for HR til at tage mere ejerskab over IT-udviklingen, blive bedre til at kommunikere den positive udvikling og udforme en mere fremtidssikker medarbejderstrategi for AI og Automation.

HR-medarbejdere bør arbejde tæt sammen med IT-afdelingen for at kortlægge krav til fremtidige kompetencer sammen med de muligheder og roller, der er nødvendige for at arbejde hos en virksomhed med understøttelse fra AI værktøjer. Det betyder, at man skal identificere, hvordan teknologien kan hjælpe til at løfte produktiviteten og hvordan den kan afføde nye krav til kompetencer, så HR kan hjælpe til at udnytte mulighederne for at skabe mere positive jobprofiler for medarbejderne.

HR afdelinger, der tager et lederansvar for deres fremtidige arbejdsstyrke kan sikre en førende position i kapløbet om at tiltrække de bedste talenter – og dermed skabe de største konkurrencefordele. Omvendt, hvis HR ikke begynder at tage ansvar for at sikre balancen mellem teknologiske og menneskelige ressourcer, vil arbejdsgivere miste kontrollen over opbygning af de rigtige kompetenceprofiler til samarbejde og udvikling af forretningen.

AI og Automation er værktøjer til at gøre hver enkelt medarbejder mere produktiv og kritisk i forbindelse med at tage beslutninger, som skal støtte og kvalificere digitale konklusioner og anbefalinger. Det er et voksende og forretningskritisk område, der åbner op for nye muligheder for at være konkurrencedygtig og innovativ på den internationale scene. Danmark er blevet udpeget som innovationsleder af den europæiske kommission med henvisning til vores 'åbne, attraktive forskningssystemer, netværkskultur, entreprenørånd og intellektuelle kompetencer'. Er vi klar til at videreudvikle de menneskelige kompetencer og organisering, der kræves af AI og Automation?

Hvis du vil vide mere, så download gerne rapporten "People and Machines – from Hype to Reality" her.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat