Viden med værdi - dit faglige forspring

Lær at holde af den gode stress – og få bugt med den dårlige stress
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
Stress er noget skidt – det er da noget, vi alle ved! Stress er ikke bare dårligt for den enkelte medarbejders helbred, det har også konsekvenser og omkostninger for hele virksomheden, da stress slår al produktivitet ihjel. Stort set alle virksomheder taler om stress og forsøger at implementere tiltag, der skal forebygge stress. Men måske er løsningen på problemet måske slet ikke at eliminere stress – måske er stress i sig selv ikke så slemt, som vi går og tror?

Fokuser på årsager, ikke symptomer
Mange deadlines, der hober sig op, svære samtaler med kolleger, uenighed om, hvordan en opgave skal løses – det er alt sammen eksempler på stressende situationer, som ofte dukker op på arbejdspladsen, og som er svære at undgå, uanset hvor meget, du forsøger at planlægge. Men hvis det er umuligt helt at undgå stressede situationer på arbejdspladsen, hvordan hjælper man så medarbejderne med at håndtere dem?

Allerførst er det nødvendigt at finde ud af, hvad det er, der gør dine medarbejdere stressede. Alt for ofte tager virksomheder først problemstillingen op, når én eller flere medarbejdere allerede er blevet sygemeldt med stress, eller når man ser en tydelig nedgang i produktiviteten. Men på det tidspunkt er det allerede for sent, og skaden er sket – for både medarbejderne og virksomheden!

Selvom du finder en hurtig løsning, som f.eks. at lade medarbejderne dele bestemte arbejdsopgaver eller måske endda hyre midlertidige medarbejdere ind i en periode, er det netop kun en midlertidig løsning. Det er ikke noget, der løser problemerne i det lange løb. Du er i stedet for nødt til at tackle problemerne ved at have et løbende overblik over dine medarbejdere og deres stressniveau og ikke mindst deres arbejdsglæde. På den måde kan du identificere, hvad det er, der stresser dem, og hvornår det sker.

Pas på med ikke at generalisere for meget. Selvom en stor arbejdsbyrde kan virke som en åbenlys årsag til stress, kan forskellige medarbejdere have det meget forskelligt. Som Liggy Webb forklarer, er det kun ved at identificere specifikke kilder og triggere til stress, at vi kan begynde at tackle dem.

Husk dog at selvom du kender til dine medarbejderes forskellige stress-triggere, betyder det ikke, at du kan undgå potentielt stressende situationer for dem. Det handler i stedet for om at hjælpe dine ansatte med at være mere opmærksomme på og forberede sig på disse situationer, så de kan tackle dem på en mere effektiv måde.

Se stress på en ny måde
I stedet for at forsøge at undgå stress på alle tænkelige måder – hvilket er nærmest umuligt og potentielt blot skaber endnu mere stress – er det mere realistisk at arbejde med at ændre holdningen til stress.

Faktisk kan den konstante snak om og fokus på stress ironisk nok være med til at gøre medarbejderne stressede! Men hvis man forstår, at éns krop "bare" reagerer på en bestemt situation på en bestemt måde, behøver det ikke at føre til kronisk og dårlig stress. Som den berømte stress-specialist Hans Selye siger: "Ved at indtage den rette holdning kan man ændre negativ stress til positiv stress." Stress bør ikke være endnu en ting, dine medarbejdere skal bekymre sig om, og det er op til dig som leder at gå forrest og hjælpe dem med at bevare roen, når der opstår stressede situationer.

For at hjælpe dine medarbejdere med at vænne sig til at tænke på denne nye måde kan du sørge for at inkorporere det i den regelmæssige træning og uddannelse på arbejdspladsen. Du kan f.eks. lave øvelser, hvor medarbejderne bliver udsat for typiske stressende situationer, som at skulle stå for en fremlæggelse for kolleger og ledere, og gennemgå beroligende teknikker, der kan hjælpe på stress og nervøsitet. Det handler om at hjælpe medarbejderne med at se de stressende situationer på en ny måde.

Del problemerne
At ændre på opfattelsen af stress som noget dårligt er ikke noget, der bare lige klares på en enkelt dag, og dine medarbejdere vil ikke ændre attitude lige med det samme. Derfor bør man også se på, hvordan man kan hjælpe, når stress rent faktisk påvirker en medarbejders trivsel og helbred. Vigtigst af alt er det at gøre det nemt og acceptabelt at tage fat i en leder og snakke om det, når de føler sig stressede.

Du bør vise din støtte til medarbejdere, der har det svært, og du skal være med til at skabe et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne tør åbne op og dele deres bekymringer. Det kan være svært at gå til ens egen leder eller til kollegerne, når man har det svært, så derfor kan man også skabe "buddy"-ordninger eller sørge for, at hver enkelt medarbejder har en mentor, som de ikke arbejder tæt sammen med hver dag. Det er måske nok en kliché, men det er rigtigt, at når man deler et problem, halverer man problemet.

Når dine medarbejdere ved, at de kan tale om problemer og udfordringer på arbejdspladsen, hjælper det også til med at skabe lige netop den kultur, hvor man kan lære at se stress på en ny måde. Hvis de ved, at de kan dele deres problemer og tanker med andre, behøver stress ikke at være så faretruende længere. Hvis man ved, at der kan findes en løsning på problemerne, kan man faktisk ændre den dårlige stress til noget godt, der kan bruges på en positiv måde. 

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat