Viden med værdi - dit faglige forspring

Er Pornhub på forkant, eller vil de bare undgå at blive taget med bukserne nede?
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
Så fik man set det med. Hvis man altså har lyst til at klikke. Nu er det i hvert fald muligt at se en pornofilm med klimavenligt aftryk på verdens største digitale pornosite, Pornhub. Filmen er optaget på en strand, hvor de medvirkende ligger blandt engangsbestik og tomme vandflasker. Og hver gang, der bliver klikket på filmen, giver Pornhub et beløb til kampen for at opsamle og genanvende plastik i verdenshavene.

Historien her har skabt overskrifter verden rundt. For Pornhub er selvfølgelig ikke kun bekymret for deres fremtidige filmkulisser. Selv en virksomhed, der lever af at formidle pornovideoer, har i dag brug for at vise, at de tager ansvar, hvis de også i fremtiden vil være forbrugernes foretrukne produkt.

Pornhubs tiltag er det seneste og meget tydelige bevis på, at bæredygtighed lige nu bevæger sig som en grøn tsunami ind over erhvervslivet i hele verden. Og det er ikke nogen hemmelighed, at det kan blive en altødelæggende tsunami for de virksomheder, der ikke forstår, hvor vigtig bevægelsen er. En sandhed som selv den solide tyske bilindustri må sande efter et dyk på 15 pct. af i salget. Den manglende omstilling til elbiler, har kostet dyrt.

Så hvis du sidder som leder og allerede er træt af at høre om Verdensmål, klima og bæredygtighed og ikke kan se, hvad din virksomhed har med klimaet at gøre – ja, så er der ingen vej udenom. Vi vil alle sammen blive påvirket, så man kan ligeså godt være på forkant i stedet for at vente på, at forretningen kommer til at lide under krav fra forbrugere og politikerne.

En af de vigtigste ting man skal forstå, er at bæredygtighed og klimaforandringer ikke kun handler om tekniske fakta. Nej, det handler i høj grad om mennesker og følelser.

Vi vil handle med hjertet
Vi mennesker kan godt lide, når vores værdier og handlinger stemmer overens. Når vi køber produkter, der lever op til vores værdier, får vi det simpelthen bedre. Vi stemmer på partier, vi er enige med, og vi finder et arbejde, der bygger på værdier, vi kan stå inde for.

Mennesker, der af forskellige årsager bliver presset til at gøre ting, der ikke ligger i tråd med deres værdier, oplever det, psykologer kalder "kognitiv dissonans". Det begreb er vigtigt at forstå som leder, hvis man vil sikre, at der bliver ved med at være et marked for ens produkter.

Tidens massive fokus på klimaforandringer påvirker nemlig forbrugernes holdning til, hvordan de bruger deres penge og indretter deres liv. Dine fremtidige kunder ønsker at bidrage positivt til en bedre verden – og det vil de gøre ved at støtte de virksomheder, der bidrager til planetens overlevelse.

Hvis din konkurrent har samme produkt som dig, men producerer det mere bæredygtigt, så vil dit produkt blive valgt fra. Og det er ikke ti år ude i fremtiden, det kan allerede være i morgen. Undersøgelser viser, at forbrugere allerede i dag er villige til at betale ekstra for bæredygtige produkter.

At vælge hvad man bruger sine penge på, er nemlig den nemmeste måde for mennesker at undgå kognitiv dissonans i deres liv. Forbrug kræver en minimal indsats, hvorimod at stemme til Folketinget som minimum kræver, at man skal bevæge sig ned i stemmeboksen og måske endda sætte sig ind i et partiprogram.

Krav til rapportering vokser
Og det er ikke kun forbrugerens krav, der bliver skærpet. Det sker også fra politisk hold.
I dag er det kun de største danske virksomheder, der skal rapportere om deres ikke-finansielle aktiviteter. Men vi ser allerede nu, at virksomheder i stigende grad stiller krav til deres underleverandører, så de kan sikre bæredygtighed gennem hele værdikæden.

I møbelvirksomheden HOLMRIS B8 har vi eksempelvis valgt den leverandør, der kunne levere den bedste data på, hvad der sker med vores affald. Vi har simpelthen et behov for at kunne vise de kunder, der køber nye møbler hos os, at deres brugte møbler kun i meget lille grad bliver smidt ud. Dokumentation er guld værd i en verden, hvor det allerletteste er at påstå, at man som virksomhed er mere grøn, end man i virkeligheden er.

Plastikbranchen blev taget på sengen
Hvis man kaster et blik på plastbranchen, bliver det også meget tydeligt, hvorfor man skal tage forbrugernes følelser alvorligt. Sociale medier svømmer over med billeder af dyr med plastik i maverne. På to år er plastik blevet udnævnt til den helt store klimasynder og på nationalt, europæisk og international plan er der restriktiv lovgivning på vej. Den debat havde meget få plastikproducenter forudset, men den har fået afgørende betydning for, hvilke producenter, der bliver valgt af forbrugerne.

Klapjagten er gået ind på materialer, som befolkningen mener er onde, og det kan i høj grad gøre livet svært for mange brancher. I møbelbranchen er der eksempelvis stort fokus på brugen af formaldehyd, og i HOLMRIS B8 er vi begyndt at leve op til de amerikanske krav, der er langt mere restriktive end de danske. Vores konklusion er, at vi hellere vil være på forkant end at blive taget med bukserne nede.

Vi er kodet til at se fare
Mennesket har overlevet så længe og er nået til toppen af fødekæden, fordi vi psykisk er meget tæt knyttet på negativitet. Vi er ganske enkelt disponeret til at give negative og farlige begivenheder mere opmærksomhed end positive. En vigtig forsvarsmekanisme, der samtidig betyder, at klimaforandringer og udryddelsen af dyr og natur er det, som moderne mennesker i dag frygter allermest.

Vi har altså en global verden fuld af forbrugere, der frygter klimaforandringer mere end noget andet og med deres handlinger vil være med til at gøre noget for at sikre planetens overlevelse. Samtidig ser vi en medievirkelighed og en politisk virkelighed, der handler efter de selvsamme følelser. Som leder er man nødt til at forstå de følelser, der er på spil i klimadebatten, så man kan komme på forkant. Uanset om man sælger fødevarer, elektronik, tøj – eller porno.

Tsunamien går ikke væk af sig selv. Kun de ledere, der ved, hvor den kommer fra, og tør tro på hvor den er på vej hen, vil kunne lade sig rive med, uden at forretningen bukker under. 

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder