Viden med værdi - dit faglige forspring

Sådan undgår du, at digital transformation skaber uklarhed i topledelsen
Foto: Colourbox
Digitalisering & it Af
Digital transformation ligger højt på prioriteringslisten hos danske virksomheder, og digitale løsninger er langt de fleste steder godt i gang med at gøre mange opgaver og processer nemmere og fremtidssikrede.

Financial Times Focus har sammen med Apptio interviewet 550 topledere fra 9 forskellige brancher i 12 lande og denne undersøgelse viser, at selvom jagten på digital transformation har ført til en større følelse af samarbejde, har det også ført til større usikkerhed og spændinger mellem IT- og økonomiafdelingerne.

Mere end to tredjedele af respondenterne (68 pct.) er enige i, at digital transformation har forbedret samarbejdet på tværs af topledelsen i forhold til udviklingen af nye produkter og tjenester, men 47 pct. mener, at digital transformation udvisker grænserne mellem jobfunktioner og ansvar. Derudover viste besvarelserne også, at CFO'erne er udfordrede af den digitale transformation, da kun 30 pct. af de adspurgte var enige i, at CIO'er og CFO'er er afstemte. Denne nye dynamik skaber spændinger – især imellem økonomi- og IT-lederne.

Efterhånden som teknologi og digitalisering bliver stadig vigtigere for virksomhederne, er CIO-rollen flyttet tættere på CEO'en. Moderne teknologier og værktøjer gør det muligt for CIO'en at styre virksomhedens IT-investeringer i realtid, og dermed træffe bedre datadrevne beslutninger for at eliminere unødvendige udgifter.

CIO'ens rolle har ændret sig fra blot at være ansvarlig for, at IT fungerer, til nu at være direkte ansvarlig for strategiske forretningsbeslutninger, og dermed være en tæt del af topledelsen.

Undersøgelsen har vist nogle klare behov i topledelsen for at sikre en succesfuld digital transformation. Her er tre bud på vigtige områder:
  1. Skab transparens for at forbedre samarbejdet mellem teams. Med digital transformation følger nye værktøjer og arbejdsprocesser, der skaber transparens. Sørg for, at du opfordrer dine teams til at bruge denne indsigt til at samarbejde og øge deres kommunikation med resten af virksomheden. Områder med delt ansvar kræver i endnu højere grad åbenhed om udfordringer og løsninger.
  2. Lad CIO'en rapportere ind til CEO'en. Undersøgelsen fra Financial Times Focus og Apptio viser, at CIO-rollen er den mest effektive til at skabe ændringer baseret på kundeindsigt og data - endnu mere end CMO'en eller CEO'en. CIO'er derfor oplagt som forandringsagent i virksomheden. Men for at det skal lykkes, er det nødvendigt, at du som leder skaber optimale betingelser for CIO'en, og en afgørende faktor er, at CIO'en får mandat til at drive forandringen selv, evt. gennem direkte rapportering til CEO'en
  3. Skab tillid til IT-afdelingen. Undersøgelsen viser, at kun 30 pct. af de adspurgte ledere har tillid til, at IT-afdelingen har kontrol over cloud i virksomheden. Digital transformation kræver smidige IT-services såsom cloud-services, men der er stadig mange, der endnu ikke har klare mål for anvendelsen af cloud. Undersøgelsen viser, at mindre end en femtedel af virksomheder (16 pct.) har klart definerede rammer for at måle, hvor succesfuld brugen af cloud er. CIO'en bør have fuld kontrol over sit budget, herunder cloud. Jo større tilliden til CIO'en er, jo mindre er sandsynligheden for, at der opstår spændinger mellem afdelingerne.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder