Viden med værdi - dit faglige forspring

Er klimakampskommunikation blevet for letkøbt? Vi har behov for SDG 2.0
Foto: Colourbox
Ledelse & organisation Af
Hele verden taler klima. FN's topmøde i New York, og de globale klimastrejker, har for alvor sat klimakampen – og dermed også klimakommunikation øverst på agendaen. I hele verden. Som klimaforskerne udtaler; fokusset kommer ti år for sent, men det er godt det endelig er kommet. Der er med andre ord stadig håb, men der er også lidt malurt i bæret.

Danske virksomheder var blandt de første til at arbejde med FN's verdensmål, da de blev lanceret i august 2015. For nogle virksomheder var det relativt nemt at identificere linket mellem det bæredygtighedsarbejde, de allerede var godt i gang med og de, dengang, nye SDG'er. For andre blev SDG'erne en velkommen ramme for pædagogisk formidling af et nystartet CSR-initiativ eller en inspirationskilde til at se kritisk på sig selv og identificere, hvor virksomheden kan gøre det bedre i forhold til verdensmålene. De særdeles genkendelige logo'er har været med til at sætte struktur på virksomheders CSR-formidling – aldrig før har så mange små, mellem og store virksomheder i verden kommunikeret hvordan de bidrager til at indfri verdensmålene – eller hvad de gør for at reducere det negative bidrag. Og lovændringen i Danmark til tvunget CSR-rapportering for de små og mellemstore virksomheder, skubber på i den retning.

Men, der er også en bagside af SDG-medaljen. Nemlig, at det positive ved den forsimpling af klimaproblemerne som SDG'erne har givet os, ikke har indbygget noget kontrolsystem, der har fokus at løsninger på enkelte af verdensmålene aktivt kan modarbejde fremgangen med andre SDG-mål. Et eksempel: virksomhed As indsats med at mindske hungersnød gennem SDG nr. 2 (ingen sult) betyder øget fødevareproduktion af fx sojabønner via virksomhed As landbrug i et land, hvor grove sprøjtemidler, der skader grundvandet er tilladt, hvilket dermed aktivet modarbejder SDG nr.6 (rent drikkevand). Ergo i kampen for at at indfri et mål risikerer man at den mest effektive løsning modarbejder andre verdensmål – ofte er det klimaforandringer og biodiversiteten, der må holde for.

I en tid, hvor vi hylder virksomheder og lande for langt om længe at tage klimakampen seriøst og investere mange penge i at fortælle præcis, hvor seriøst de tager deres klimasansvar, har vi også brændende regnskove. I Amazons tilfælde for at få mere plads til sojabønneproduktion til den globale fødevareproduktion. Det ene SDG-mål modarbejder det andet SDG-mål.

På sin vis er det et sundhedstegn, at der overhovedet er behov for at sætte fokus på dette modsætningsforhold i SDG-universet. For det er kun et problem, der er værd at rejse, netop fordi, at SDG'erne faktisk har vundet indpas i lande og virksomheder over hele verden. SDG'erne er en kæmpe succes. Nu, handler det om, at vi får skabt et SDG-system 2.0 i balance.

Vi bør se på et SDG 2.0 univers, hvor man både kommunikerer, hvilke SDG-mål man arbejder for og hvordan. Men også, hvilke SDG'erne man derigennem evt. modarbejder utilsigtet, og hvordan man arbejder for at undgå dette, eller mindske den negative impact på disse passivt-negative SDG impacts. Der er behov for, at vi får kommunikeret hele klimaindsatsens impact og ikke kun de positve upsides.

Det er især vigtigt for de virksomheder, der arbejder eksternt med CSR og SDG'erne som elementer i deres brand- og purposekommunikation. Der kommer ikke til at gå lang tid for forbrugerne og medierne ser bag ved de første glossy kampagner omkring ens SDG-målindsatser og finder frem til bagsiden af SDG-medaljen. Derfor er det bedre, at virksomheder begynder at interessere sig for hele SDG-historien, og aktivt fortæller hele historien til omverden. Det er OK, at ting er komplekse og svære. Det er ok, at man ikke har alle svarene endnu. Det er OK at prøve at gøre en reel forskel. Det vigtigst er, hvad Hans Rosling vil kalde "factfulness", at vi gør det rigtige ud fra den faktiske tilstand i verden og den faktiske impact – på godt og ondt.

Vi er på rette vej. SDG'erne er en succes og klimaagendaen er vigtig. Nu skal vi bare passe på, at vi ikke behandler den for overfladisk.

Deltag i debatten

Retningslinjer for debat

Mest læste nyheder